مرجع دانلود فایل های کاربردی در زمینه های مختلف

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 11
  • بازدید دیروز : 26
  • بازدید کل : 73297

مطالعه تطبیقی فرهنگ سازمانی در شرکت های با مالکیت دولتی و خصوصی WORD


مطالعه تطبیقی فرهنگ سازمانی در شرکت های با مالکیت دولتی و خصوصی WORD

مطالعه تطبیقی فرهنگ سازمانی در شرکتهای با مالکیت دولتی و خصوصی WORD

مطالعه تطبیقی فرهنگ سازمانی در شرکت های با مالکیت دولتی و خصوصی WORD

چكيده

در اين تحقيق تلاش گرديده است تا ويژگيهاي فرهنگ سازماني در شرکتهای دولتی در مقايسه با شرکتهاي خصوصي بررسي و جهت ارائه راهکار به مديران بکار گرفته شود. بدين منظور پس از بررسي مباني نظري تحقيق مدل رابینز انتخاب و پرسشنامه تحقيق طراحي و نسبت به جمع آوري اطلاعات از جامعه آماري اقدام گرديد. جامعه آماري متشکل ازشرکتهاي توليدي صنايع سنگين در شهرستان كاشان مي باشد. پس از جمع آوري پرسشنامه ها به تجزيه و تحليل داده ها پرداخته شد.نتايج تحقيق نشان مي دهد که تفاوت معناداري در فرهنگ سازماني شرکتهای دولتی و شركتهاي خصوصي وجود دارد. پس از تجزيه و تحليل بر مبناي ويژگيهاي دهگانه الگوي رابينز مشاهده گرديد که ويژگيهايي از قبيل:ابتکار فردي, هدايت و رهبري, يکپارچگي و الگوي ارتباط در بين اين دونوع شرکت داراي تفاوت معنادار بوده و ويژگيهايي از قبيل: ريسک پذيري, حمايت مديريت, کنترل, هويت, سيستم پاداش, سازش با پديده تعارض داراي تفاوت معنا دار نمي باشد. بطور کلي مي توان نتيجه گيري کردکه فرهنگ سازماني در شرکتهای دولتی بالاتر از شرکتهاي خصوصي مي باشد.

واژه هاي كليدي: فرهنگ سازماني, شرکتهای دولتی, شرکتهای خصوصي

 

فصل اول:

كليات تحقيق

 

1-1 مقدمه

بدون شک دهۀهشتادرابایدآغازتحقیقاتمجددبررويمسئلهفرهنگسازمانیبهشمارآورد. علاقهبراي انجام تحقیقاتبیشتربررويفرهنگسازمانینشأتگرفتهازعواملگوناگونیمیباشد. ازجملهبهاینموارد می تواناشارهکرد: اولاً،دهۀهشتاددهۀآغازجهانیشدنسازمانهاوکسبوکارهامیباشد؛لذابحث هماهنگیبینکارکناناینگونهسازمانها،بحثروزبود. ثانیاً،درایندههمشخصشدکهسطوحمختلف عملکردسازمانرامیتوانبهنوعفرهنگسازمانمرتبطدانست، ثالثاً،فرهنگسازمانیمیتواندبهعنوان منبعیبرايایجادمزیتهايرقابتیپایدارعملکند؛زیرابرخیازفرهنگهابهراحتیقابلتقلیدتوسط رقبا نیستندوهمچنین،ازدلایلدیگرمیتوانبهظهورقدرتاقتصاديوصنعتیژاپنبهمثابۀیکرقیب قابل توجهومهمدربرابرآمریکااشارهکردکهمحققانیکیازدلایلعمدةآنراتفاوتهايفرهنگی بیندوکشور دانستهاند. (گافیوجونز، 2001 ص 3؛کویینوکامرون، 2006 ص16)

دربینرشته هايعلمیمختلفبررويمفهومفرهنگتوافقنظريوجودندارد؛باوجوداین،از دیدگاهسازمانی،فرهنگرابهعنوانیکزنجیرمستحکمتعبیرکردهاندکهموجباتپایداريسازمانرا فراهممیکند.(کورتوچرمک،2007 ص 674؛بیدختی، 1379 ص 7)

نزدیکبهدودههاستکه نظریهپردازانوصاحبنظرانعرصۀسازمانومدیریت،بهویژهصاحبنظرانحوزةرفتارسازمانیو متخصصانتحولسازمانبهطرحموضوعمهمیدرسازمانپرداختهاندکهچندانملموسومحسوس نیست. اینموضوعتوسطصاحبنظرانمعروفینظیروارنبنیس،ادگارشاین،ویلیاماوشیموردنقدو طرحقرارگرفتهوبیشترازهمه،اهمیتآندرکتاب (پیترزواترمن1982, ) تجلی یافتهاست.

لذااینموضوعمهم ((فرهنگسازمانی)) نامگرفتوبیشترباجنبۀغیرماديوغیرملموسدر سازمانشناختهشدودرمقاطعمختلفزمانیموردبررسیومطالعهقرارگرفت.( فانیوحسیننژاد1386 ص61)

عموماًعدمتوجهبهفرهنگسازمانی،باورهاوارزشهايافراداگرمنجربهشکستمطلقسازمانو نرسیدنبهاهدافوچشماندازنشود،حداقلاشکالاتعدیدهايرادرروندحرکتسازمانایجادکردهو انرژيزیاديرابرايحلمعضلاتایجادشدهناشیازرودرروییاهدافپیشبینیشدهبافرهنگرایج سازمانهدرمیدهد. آنگونهکهازشواهدموجودبرمیآید،فرهنگسازمانیپدیدهايپیچیدهمیباشد کهدرعینحالدرتسریعروندپیشرفتودگرگونیسازماننقشبهسزاییدارد. لذازمانیکهسازمانها ازفرهنگسازمانیخودوابعادوشاخصهايآنشناختکافینداشتهباشند،درعملبامشکلات فراوانیهمانندتعارض سازمانی،عدمانسجامسازمانیوکاهشعملکردمواجهمیشوند. بنابراین،شناسایی فرهنگبهمدیرانکمکمیکندتاباآگاهیودیدکاملنسبتبهفضايحاکمبرسازمانازنقاطقوت آناستفادهنمودهوبراينقاط ضعف،تدابیرواقداماتلازمراپیش بینینمایند.

عوامل زیادی در فرهنگ سازمانی نقش ایفا میکنند که شاید یکی از مهمترین این عوامل, نوع مالکیت آن باشد. سنجش اینکه آیا نوع مالکیت و صاحبان سازمان تا چه حد در فرهنگ آن سازمان نقش ایفا میکنند می کنند می تواند حائز اهمیت زیادی باشد. در این تحقیق تلاش می گردد تا مطالعه ای تطبیقی در جهت مقایسه فرهنگ سازمانی در شرکتهای خصوصی و دولتی صورت پذیرد.

دراینپژوهشازمدل رابینز برای بررسی و مطالعه تطبیقی فرهنگ سازمانی در این شرکتها استفاده میگردد.

1-2 بیان مسئله تحقیق :

فرهنگسازمانيسيستميازاستنباطيانظاممعناييمشتركياستكهاعضاييكسازمانواجدآن هستند.بگونهاي كهاينويژگيموجبتفكيكدوسازمانازيكديگرميشودبهعبارتديگرفرهنگسازمانيمجموعهايازارزشهاو غالبهايمفروضاستكهافرادسازمانرادردركاعمالقابلقبولوغيرقابلقبولكمك ميكند.

هرسازمانيفرهنگخاصخويشرادارداينفرهنگقوانينوآئين نامههايديرپاينانوشتهراشاملميشود؛زبانخاصياستكهبرقراريارتباطمياناعضاءراتسهيلميكند،معيارهايمشتركمربوطياستدر خصوص جنبههايخطيركاريكهبايدصورتبگيرد،همچنيندركمشتركونظاممعنائيمشتركياستكهاعضاييك سازمانبدانقائلندوآنسازمانراازسازمانهايديگرمتمايزميسازد،ايننظاممعنائيمشتركعبارتستاز ويژگيهايمهميكهسازمانبدانارزشمينهدومارادرفهمفرهنگسازمانيكمكمينمايدتابدانيمكاركنان شرکتهای مورد مطالعه اينويژگيهاراچگونهدركميكنندنهاينكهآنهارادوستدارندياخير؟ در ضمن مسئله اصلی این است که چه تفاوتهایی در این ادراکات در شرکتهای با مالکیت متفاوت وجود دارد. پوشیده نیست که عوامل بسیاری بر فرهنگ یک سازمان تاثیر دارد. مطالعه و مقایسه فرهنگ سازمانی در شرکتهای خصوصی و دولتی می تواند گام مهمی در جهت شناخت شباهتها و تفاوتهای فرهنگ سازمانی در این شرکتها و تلاش جهت یافتن ریشه های آن و ارتقائ فرهنگ این شرکتها گردد.

1-3 ضرورتواهميتتحقیق :

كسيكهبرايچندسازمانكاركردهباشدبهخوبيميداندكههرسازمانيبي همتاست،حتيسازمانهائيكهاز لحاظنوعخدماتياتوليداتشباهتدارندهريكبيهمتاهستند،يكدليلواضحآناستكهسازمانهايمختلفاز افرادمختلفيتشكيلميشوندكهاينافرادازبسياريجهاتبي همتاهستندوتعجب آورنيستكهاينبي همتائيدر خودسازمانهانيزبازتابپيداكند؛ازسويديگردرهرسازمانيمنشكاركنانتغييرمي كند،اعضاءپيرميشوندو سازمانراتركميكنندوافرادجديدجايآنهارامي گيرند،بااينوجودعليرغماينتغييراتخودسازمانها تغييراتشانكنداست،عضوجديدتغييرميكندنهسازمان،پسسازمانها هستيخاصخودرادارند،بيهمتاوجدااز افراديكهآنراتشكيلميدهنداينپايداريسازمانيراچگونهوباچهميتوانتوضيحداد؟درپاسخبايدگفت: تآثير فرهنگسازماني.

فرهنگسازمانييعنيباورها،نگرشها،ارزشهاوانتظاراتيكهاغلباعضايسازماندرآنسهيماند،وقتيكهاين باورهاوارزشهاايجادشدنددوامميآورند،مگراينكهرويدادهاينسبتًاچشمگيرومهماتفاقافتادهوبهتغييرآن بيانجامد،اينارزشهاوباورهاتمامفراگردهاوفعاليتهايسازمانيراتحتتأثيرقرارمي دهند،فرهنگسازمانيغالبًا دراعمالافرادوگروهها،درهنجارهايحاكمبررفتاردرموقعيتهايمختلف،درفلسفهءسازمان،درمقرراتغير رسميو ... بازتابپيداميكند،بنابراينفهمفرهنگسازمانيازلحاظكمكبهتوانائيمادرتوضيحوپيشبينيرفتار افراددرسازمانهاحائزاهميتاست.

مطالعه تطبیقیدرزمينهفرهنگسازماني در شرکتهای خصوصی و دولتی پاسخگوئيبدينسوالاتراهموارميسازدكهكاركنان در سازمانهاخودرا چگونهميبينند؟

آيادر اینسازمانها تفاوت معنی داری دراهدافوانتظاراتعملكردوجود دارديانه؟

آيا در این سازمانها تفاوت معنی داری در پاداش دهی بهنوآوريوابتكاروجود دارد؟در موردتضادچه؟

بنابراينمطالعه تطبیقیفرهنگسازمانيدر شرکتهای مذکور ,کمک می کند تا به ریشه تفاوتها پی برده و تلاش جهت ارائه راهکار مناسب جهت ارتقائ فرهنگ سازمانی به مدیران پیشنهاد گردد.

1-4 اهداف و کاربرد های تحقیق :

بطور کلی هدف از این تحقیق مطالعه تطبیقی در مورد فرهنگ سازمانی در شرکتهای با مالکیت دولتی و خصوصی میباشد.

1-4-1 اهداف اصلی :

شناخت وضعيت فرهنگ سازماني در شركت هاي ذكر شده

مقایسه فرهنگ سازمانی در این شرکتها

1-4-2 اهداف جزئی :

ارائه راه حل به مدیران شرکتها جهت ارتقائ فرهنگ سازمانی

1-5 فرضیات تحقیق:

1-5-1 فرضيه اصلي :

بین نوع مالکیت و فرهنگ سازمانی شرکتهاي خصوصي و دولتي تفاوت معنی داری وجود ندارد.

1-5-2 فرضیه های فرعی:

1. بین نوع مالکیت و سطح ابتكارفردي در شرکتهاي خصوصي و دولتي اختلاف معنی داری وجود ندارد.

2. بین نوع مالکیت و ريسكپذيری در شرکتهاي خصوصي و دولتي اختلاف معنی داری وجود ندارد.

3. بین نوع مالکیت و هدايت،رهبري در شرکتهاي خصوصي و دولتي اختلاف معنی داری وجود ندارد.

4. بین نوع مالکیت و يكپارچگي در شرکتهاي خصوصي و دولتي اختلاف معنی داری وجود ندارد.

5. بین نوع مالکیت و حمايتمديريت در شرکتهاي خصوصي و دولتي اختلاف معنی داری وجود ندارد.

6. بین نوع مالکیت و كنترل در شرکتهاي خصوصي و دولتي اختلاف معنی داری وجود ندارد.

7. بین نوع مالکیت و هويت در شرکتهاي خصوصي و دولتي اختلاف معنی داری وجود ندارد.

8. بین نوع مالکیت و سيستمپاداش در شرکتهاي خصوصي و دولتي اختلاف معنی داری وجود ندارد.

9. بین نوع مالکیت و سازشباپديدهءتعارض در شرکتهاي خصوصي و دولتي اختلاف معنی داری وجود ندارد.

10. بین نوع مالکیت و الگويارتباط در شرکتهاي خصوصي و دولتي اختلاف معنی داری وجود ندارد.

1-6 سوءالاتپژوهشي

دراينپژوهشبمنظوربررسيومطالعهوضعموجودفرهنگدر هر سازمان سوالات پژوهشی زیر در نظر گرفته شده است.

  • ابتكارفردي

١ -ازنظركاركنانآنانتاچهحديدركارخودمسئوليت،آزاديعملواستقلالدارند؟

  • ريسكپذيري

٢-ازنظركاركنانآنانتاچهحديبهريسكپذيريوجسارتونوآوريترغيبمي شوند؟

  • هدايتِرهبري

٣-ازنظركاركنان،مركزتاچهحديبرايآنانهدفهائيكهانتظارميرودراروشنومشخص
مي نمايد؟

  • يكپارچگي

٤ -ازنظركاركنانتاچهحديواحدهايدرونمركزبهروشيهماهنگعملمي كنند؟

  • حمايتمديريت

٥-ازنظركاركنانتاچهحديمديرانمركزباآنانارتباطبرقراركردهوآنهاراياريياازآنهاحمايتمي كنند؟

  • كنترل

٦-ازنظركاركنانتاچهحديمديرانقوانينومقرراتوميزانسرپرستيمستقيمخودرابرافراداعمالميكنند؟

  • هويت

٧ -ازنظركاركنانآنانتاچهحديخودرامعرفسازمانمي دانند؟

 

  • سيستمپاداش

٨ -ازنظركاركنانتاچهحديتخصيصپاداشدرمركزبراساسشاخصهايعملكردآنانمي باشدنهسابقه

خدمت )ارشديت ( وتبعيض؟

  • سازشباپديدهءتعارض

٩ -ازنظركاركنانتاچهحديآنانتشويقميشوندباتعارضبسازندوپذيرايانتقادهايآشكارباشند؟

  • الگويارتباط

١٠ -ازنظركاركنانتاچهحديارتباطاتسازمانيدرمركزبهسلسلهمراتباختياراترسميمحدودميشود؟

1-7 قلمروپژوهش :

1-7-1 قلمرومكاني:

این پژوهش در شهرستان کاشان و در جمع شرکتهای صنعتی (صنایع سنگین) با بیش از 100 نفر پرسنل انجام گردید.

تنها شرکت دولتی , شرکت تولید خودرو سایپا کاشان, و شرکتهای دنیای مس,هامون نایزه,ایران غلطک,گالوانیزه و فولاد کویر کاشان بعنوان شرکتهای با مالکیت خصوصی در نظر گفته شده است.

1-7-2 قلمروزماني :

نيمهدومسال1389

1-8 تعريفواژههاواصطلاحات

  • مطالعه تطبيقي

مطالعه تطبيقي يكي از روش‌هاي پژوهش كمي و كيفي است كه در آن دو يا چند متغير يا فرايند همگون كه مي‌توانند نمونه‌ها و موارد محسوس يا نامحسوس باشند، بررسي مي‌شوند؛ با اين هدف كه با توصيف و تبيين اشتراك‌ها و اغلب تفاوت‌ها، بتوان آن پديدارها را شناسايي كرد و به تفسيرها و احتمالا تعميم‌هاي تازه دست يافت.

  • شرکت دولتی :

تعریف شرکت دولتی مطابق با ماده 4 قانون محاسبات عمومی بشرح زیر است :

شرکت دولتی واحد سازمانی مشخصی است که با اجازه قانون به صورت شرکت ایجاد شود و یا به حکم قانون یا دادگاه صالح ملی شده و یا مصادره شده و به عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد و بیش از 50 درصد سرمایه آن متعلق به دولت باشد. هر شرکت تجاری که از طریق سرمایه‏گذاری شرکتهای دولتی ایجاد شود ، مادام که بیش از پنجاه درصد سهام آن متعلق به شرکتهای دولتی است ، شرکت دولتی تلقی میشود .

 

فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف.

جهت آشنایی و اطلاع یافتن از فایل های جدید فایل روب در کانال تلگرامی به آدرس لینک زیر عضو شوید.


https://t.me/fileroob

 

 

  انتشار : ۵ شهریور ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 95

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "مجموعه فایل روب" می باشد .

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما