چکیده
بانک ها از نهادهاي فعال در بازار پول به شمار می روند و از مهم ترین خدمات بانکی اعطاي وام و تسهیلات است.
از جایی که فرآیند تامین وجوه براي اعطاي تسهیلات، براي بانک هزینه تامین مالی را به همراه دارد، بنابراین شرایط
اعطاي وام بایستی هم براي بانک و هم براي سپرده گذاران، مقرون به صرفه باشد. در این میان، بانک ها بایست با در
نظر گرفتن ریسک اعتباري مشتریان به تقاضاهاي آنها مبنی بر أخذ تسهیلات جامه عمل بپوشانند. چرا که تا به حال
مسائل و مشکلات مدیریت پرتفولیوي وام، مهم ترین دلیل ورشکستگی یا زیا ن دهی بانک ها و مؤسسات مالی
و اعتباري بوده است. هرگونه تصمیم گیري در رابطه با کیفیت جمع آوري و تزریق این منابع، آثاري بنیادي بر بخش
هاي مختلف نظام اقتصادي خواهد داشت. این تحقیق با موضوع "انتخاب ترکیب سبد تسهیلات " سعی دارد با در
نظر گرفتن دانش مدیریت مالی و سرمایه گذاري و ارزیابی ریسک و بازده تسهیلات بانکی، مدلی براي بهینه سازي
ومینیمم سازي ریسک ارائه دهد. مدل پیشنهادي، انواع مختلف سرمایه گذاري هایی را بررسی می کند که یک
سرمایه گذار می تواند و تمایل دارد جهت تشکیل سبد سرمایه گذاري خود، آن ها را مورد ملاحظه قرار دهد. در
نهایت براي حل مدل از الگوریتم ژنتیک استفاده کرده و روي یک مثال واقعی این الگوریتم را اجرا و تحلیل می کن د.
نوآوري این تحقیق ارائه مدلی نو جهت انتخاب عقودي که بیشترین بازدهی و بیشترین برگشت سرمایه داراست وجنبه
ي دیگر جدید بودنش در وارد نمودن انواع محدودیت هاي بودجه اي، سیاست هاي اعتباري و ریسک تسهیلات است.
از قابلیت هاي مدل افزون بر کوتاه کردن زمان حل و یافتن نقاط بهینه به منظور تعیین بهترین ترکیب تسهیلات
بانک، می تواند به عنوان یک سیستم پشتیبان تصمیم گیري در اختیار مدیران بانک ها قرار بگیرد.
مقدمه
به دلیل گسترش مناسب نظام پولی و مالی، عملا بانک ها و شبکه بانکی به عنوان مهم ترین نهاد مالی
وظیفه جمع آوري و تخصیص منابع اقتصاد را به عهده گرفته است.
بازار سرمایه یکی از ارکان مهم اقتصاد در جامعه است که از آن به عنوان دماسنج اقتصاد یاد می شود .
بازار سرمایه پلی است، که پ س انداز واحدهاي اقتصا دي داراي مازاد مانند شرکت ها یا دول ت ها را،
به واحدهاي سرمای هگذاري که به آن نیازمندند، انتقال م یدهد. بنابراین بازار سرمایه، واحدهاي پ س انداز
و سرمایه گذاران را با یکدیگر ارتباط می دهد. از سوي دیگر، سازوکارهاي تعبیه شده در این بازار، از طریق
رشد حجم پ سانداز و سرمایه گذاري، رشد اقتصادي را تسریع می کنند.
به عبارت دقیق تر، بازار سرمایه، کانالی است که از طریق آن، سرمای ههاي سرمای هگذاران به شرکت هاي
تولیدي و صنعتی انتقال یافته و چرخه هاي فعالیت آنها به حرکت در خواهد آورد. در مورد نهادهاي موجود
در بازار پول نیز این مورد صادق است.
بانک هاي تجاري و مؤسسات مالی و اعتباري از یک طرف وجوه را از مردم به عنوان سپرده می گیرند و در
قبال آن به آنها پاداش پولشان (بهره) می دهند (پس اندازهاي افرادي که مازاد وجوه دارند در اینگونه نهادها
قرار می گیرد). از طرف دیگر این سپرده ها توسط این نهادها به دست افرادي که به این وجوه نیاز دارند
انتقال خواهد یافت (وجوه مازاد سپرده شده در این نهادها در واحدهاي داراي پس انداز قرار می گیرد).
مکانیزم این انتقال همان فراگرد اعطاي تسهیلات می باشد که ورودي آن تقاضاي مشتریان از بان ک ها و
مؤسسات مالی و اعتباري بوده و خروجی آن، اعطاي وجوه به آنها م یباشد و در این میان، بایست مدیریت
فرمت پایان نامه pdf
تعداد صفحات 115
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1 مقدمه ........................................................................................................... 1
2-1 تعریف مساله و سوالات پژوهش ............................................................................... 3
3-1 سابقه و ضرورت انجام تحقیق .................................................................................. 6
1 4 اهداف .............................................................................................................. 8
1 5 فرضیه ها ........................................................................................................... 9
1 6 روش انجام تحقیق ................................................................................................ 9
1 7 روش گردآوري داده ها .......................................................................................... 9
1 8 جامعه آماري ....................................................................................................... 9
1 9 کاربرد تحقیق .................................................................................................... 10
1 10 استفاده کنندگان از نتایج تحقیق ............................................................................... 10
1 11 جنبه جدید بودن و نوآوري .................................................................................. 10
فصل دوم: مبانی نظري پژوهش
2 1 مقدمه ............................................................................................................. 11
2 2 مفهوم سرمایه گذاري ........................................................................................... 12
2 2 1 تعریف سرمایه گذاري..................................................................................... 12
تقسیم بندي سرمایه گذاري .......................................................................................... 12
2 3 بانک ها و موسسات مالی ...................................................................................... 14
1-3-2 تعریف ..................................................................................................... 14
2-3-2 انواع ....................................................................................................... 14
3-3-2 فرآیند سرمایه گذاري در موسسات مالی .............................................................. 15
4-2 ریسک ........................................................................................................... 15
1-4-2 تعریف ..................................................................................................... 15
2-4-2 شاخه هاي ریسک ....................................................................................... 16
3-4-2 انواع ریسک .............................................................................................. 16
5-2 مدل هاي موجود مرتبط ....................................................................................... 20
2 6 تئوري پرتفولیو ................................................................................................. 21
1-6-2 سبد سهام ................................................................................................. 22
2-6-2 مسئله انتخاب پرتفوي ................................................................................... 22
3-6-2 مدل مارکویتز (بهینه سازي پرتفوي) ................................................................... 23
4-6-2 رابطه بین ریسک و بازده ................................................................................ 24
5-6-2 بازده مورد انتظار پرتفولیو (سبد تسهیلات) ........................................................... 24
6-6-2 ریسک پرتفولیو........................................................................................... 25
7-6-2 نتیجه گیري ریسک سبد سهام (پرتفولیو) ............................................................. 25
7-2 معرفی تکنیک هاي بهینه سازي ............................................................................... 26
8-2 الگوریتم هاي فراابتکاري ...................................................................................... 26
1-8-2 پیاده سازي الگوریتم هاي فراابتکاري .................................................................. 28
9-2 تولید جواب در فراابتکاریها ................................................................................... 29
10-2 چه موقع از روش هاي فراابتکاري استفاده می شود؟ ..................................................... 30
11-2 الگوریتم ژنتیک ............................................................................................... 31
1-11-2 تاریخچه .................................................................................................... 31
2-11-2 ساختار الگوریت مهاي ژنتیکی .......................................................................... 32
3-11-2 عملگرهاي الگوریتم ژنتیک ........................................................................... 33
1-3-11-2 عملگر انتخاب ................................................................................... 33
2-3-11-2 عملگر آمیزش .................................................................................... 34
3-3-11-2 عملگر جهش ..................................................................................... 36
4-11-2 روند کلی الگوریت مهاي ژنتیکی ....................................................................... 36
5-11-2 شرط پایان الگوریتم .................................................................................... 38
6-11-2 نتیجه گیري ............................................................................................. 38
12-2 مرور ادبیات تحقیق ........................................................................................... 39
فصل سوم: روشناسی پژوهش
1 3 مقدمه ......................................................................................................... 49
2 3 روش پژوهش ................................................................................................... 50
3 3 طبقه بندي پژوهش برمبناي هدف ............................................................................. 50
3 4 طبقه بندي پژوهش برمبناي نوع داده ها ...................................................................... 51
5-3 معرفی بانک مورد مطالعه (بانک تجارت) .................................................................... 51
1-5-3 انواع مختلف وام (تسهیلات بانکی).................................................................... 53
1-1-5-3 وام قرض الحسنه ..................................................................................... 53
2-1-5-3 فروش اقساطی ..................................................................................... 53
3-1-5-3 جعاله................................................................................................ 54
4-1-5-3 سلف ................................................................................................ 54
2-5-3 اجزاي مدل مدیریت پرتفولیوي وام ها ................................................................ 54
3-5-3 فرآیند تامین مالی......................................................................................... 55
4-5-3 انواع تامین مالی در سیستم بانکی ..................................................................... 57
5-5-3 قیمت گذاري وا مهاي تجاري............................................................................ 57
6-3 مراحل مدل سازي در تحقیق در عملیات ..................................................................... 58
1-6-3 فرموله کردن مدل ........................................................................................ 69
7-3 طراحی مدل ..................................................................................................... 75
8-3 دلایل بهره گیري از الگوریتم ژنتیک .......................................................................... 77
9-3 نتیجه گیري ...................................................................................................... 78
فصل چهارم: مدلسازي داده ها
1-4 مقدمه ........................................................................................................... 79
4 2 مدلسازي ......................................................................................................... 80
3-4 حل مدل ......................................................................................................... 83
1-3-4 حل مدل با الگوریتم ژنتیک ............................................................................. 83
2-3-4 اعتبارسنجی نتایج الگوریتم.............................................................................. 84
3-3-4 حل مدل با لینگو ......................................................................................... 84
4-4 مقایسه جواب هاي مدل با دو نرم افزار ...................................................................... 85
5-4 نتیجه گیري ...................................................................................................... 86
فصل پنجم: تجزیه و تحلیل دادهها و نتیجه گیري
1-5 آزمون فرضیات ................................................................................................ 88
2-5 سوالات تحقیق و پاسخ به سوالات ........................................................................... 89
3-5 نتیجه گیري ...................................................................................................... 90
4-5 پیشنهادات آتی .................................................................................................. 93
منابع و مآخذ .........................................................................................................