مرجع دانلود فایل های کاربردی در زمینه های مختلف

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 20
  • بازدید دیروز : 29
  • بازدید کل : 75098

بازشناسی نمایش و هنرهای نمایشی


بازشناسی نمایش و هنرهای نمایشی

بازشناسی نمایش و هنرهای نمایشی  176 ص

بازشناسی نمایش و هنرهای نمایشی 176 ص

1: بازشناسی نمایش و هنرهای نمایشی

1-1: چیستی هنر نمایش

1-2: بازشناسی وضعیت هنر نمایش در جهان

1-2-1: تاریخچه و سیر تحول هنر نمایش در اروپا

1-2-2: تماشاخانه های مدرن با آثاری از معماران معاصر

تئاتر مدور اثر ماریوبوتا

تئاتر المپیک- 1584- وینسترا، ایتالیا

تئاتر گلوب، 1614، لندن، انگلستان

تماشاخانه کمدی فرانسه، 1689، پاریس

اپرا- تئاتر ملی پاریس، 1875، فرانسه

تماشاخانه رویال، 1811

1-3: شناخت هنر نمایش در ایران

1-3-1: تاریخچه

1-3-2: اولین گروههای تئاتری

شرکت فرهنگ

تئاتر ملی

کمدی ایران

 

کانون ایران جوان

کلوپ موزیکال

کمدی اخوان

دوره فترت و علت ایجاد آن دوره

پیدایش اداره هنرهای دراماتیک و هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک

 

1-3-3: گونه های مختلف نمایش

1-3-3-1: به لحاظ محتوی

نمایش‌های مذهبی

نمایش های ملی و محلی

 

 

 

1-3-3-2: از لحاظ نحوه اجراء

نمایش های سیار

نمایش های ثابت

1-4: فضای نمایش

1-4-1: انواع فضای نمایش

فضاهای شهری

 

1- فضاهای شهری فاقد طراحی

2- فضاهای شهری طراحی شده

فضاهای معماری

1- فضاهای معماری مخصوص نمایش

2- فضاهای معماری با کارکردهای دیگر

1-4-2: نحوه توزیع فضایی فعالیتها

صحنه

1-4-3: خصوصیات معماری فضاهای طراحی شده

انواع فضاها

 

 

1- فضاهای اصلی

2- فضاهای خدماتی

 

 

3- فضاهای ارتباطی

خصوصیات حجمی و فضاهای باز

نماها

برخی از اصول ترکیب

1-5: بایدهای یک فضای نمایشی (استانداردهای فضا و معماری)

1-5-1: برنامه عملکردی- فضایی تئاتر

1-5-1-1: گنجایش سالن

1- محدودیت دید

2- محدودیت صوت

3- انواع گنجایش سالن تئاتر

1-5-1-2: سالن نمایش و صحنه

1- تئاتر ایوانی (قاب عکسی)

2- تئاترهایی با صحنه های متفاوت از صحنه ایوانی

2-1: صحنه کمانی (سه سویه)

2-2: صحنه میدانی

2-3- سالنهای نو

سالهای دهه 1910

1-5-1-3: ملزومات انواع نمایش

1- نمایش عمومی و درام سمفونیک

مشخصات عمومی:

اندازه سن:

شکل:

ترتیب:

پروسنیوم (صحنه):

ارکستر:

عرض صحنه نمایش:

2- اپرای بزرگ

مشخصات عمومی:

اندازه سن:

شکل:

ترتیب:

پروسنیوم (صحنه):

ارکستر:

3- درام کوچک همراه با حرکت موزون نمایشی

مشخصات عمومی:

اندازه سن:

شکل:

ترتیب:

پروسنیوم (صحنه):

ارکستر:

عرض صحنه نمایش:

4- حرکات موزون نمایشی

مشخصات عمومی:

اندازه سن:

شکل:

 

 

 

ترتیب:

پروسنیوم (صحنه):

ارکستر:

 

 

 

5- اپرای گروهی، اپرای کوچک، کمدی موزیکی و درام موزیکی

مشخصات عمومی:

اندازه سن:

شکل:

میدان (صحنه در وسط):

 

ترتیب:

پروسنیوم (صحنه):

ارکستر:

میدان:

عرض صحنه نمایش:

کمدی موزیکال:

گروه اپرا:

ملاحظات:

6- درام تئاتری

مشخصات عمومی:

اندازه سن:

شکل:

ترتیب:

پروسنیوم (صحنه):

ارکستر:

 

 

 

1-5-1-4: ورود و انتظار تماشاگران

1-5-1-3-1: ورودی

1-5-1-4-2: فضای انتظار

1-5-1-4-3: ورودی های سالن نمایش

 

 

جدایی صوتی

1-5-1-4-4: رختکن ها

1-5-1-4-5: توالت ها و دستشوئی ها

1-5-1-4-6: تریا

1-5-1-4-7: رستوران

1-5-1-4-8: گیشه فروش

 

1-5-1-4-9: دسترسی معلولین

کمک به ناشنوایان

1-5-1-5: صحنه

1-5-1-5-1: صحنه و حوزه های پیرامون آن

1- صحنه

2- فضای کناری صحنه

 

 

3- فضای پشت صحنه

4- ارکستر یا جایگاه ارکستر

5- سوفلر

1-5-1-5-2: صحنه و سیستم های جایگزینی آن

1- صحنه های جانبی

2- صحنه گردان

3- صحنه آسانسوری

1-5-1-6: پشت صحنه

 

1-5-1-6-1: مسیرهای ارتباطی

1-5-1-6-2: ورودی های صحنه

1-5-1-6-3: اتاق استراحت

1-5-1-6-4: سالن تمرین

 

1-5-1-6-5: اتاقهای تمرین

1-5-1-6-6: رختکن ها

1- رختکن با امکانات چهره پردازی

نورپردازی رختکن با امکانات چهره پردازی

لوازم اتاق رختکن

 

 

حمام و دستشویی

2- رختکن کودکان

تعداد و ظرفیت رختکن ها

3- اتاق گریم برای کسانی که خودشان گریم می کنند

1-5-1-7: کارگاه ها و فضاهای تولید

1-5-1-7-1: کارگاه نجاری

گرمایش

نور

پوشش دیوارها و کف

اتاق کارکنان

فضای مونتاژ

1-5-1-7-2: کارگاه نقاشی

تجهیزات کارگاه نقاشی

1-5-1-7-3: کارگاه ملزومات صحنه

 

انبار ملزومات صحنه

1-5-1-7-4: بخش لباس و خیاطی

انبار

انبار لباس

1-5-1-7-5: رنگرزی و رنگ کاری پارچه

اتاق خشک کن

1-5-1-7-6: کلاه دوزی و ملزومات آن

ساخت کلاه گیس

1-5-1-7-7: کفاشی

1-5-1-7-8: جواهرات و زینت آلات

1-5-1-7-9: ساز و برگ نظامی و اسلحه ها

 

1-5-1-7-10: تاریکخانه عکاسی

1-5-1-7-11: استودیوی ضبط

1-5-1-8: فضاهای اداری

1-5-2: استانداردهای طراحی سالن های نمایش

1-5-2-1: دید تماشاگران

1-5-2-1-1: خطوط دید

1- خطوط دید افقی

2- خطوط دید عمودی

1-5-2-1-2: عمق تماشاخانه

1-5-2-1-3: راهروهای داخل سالن نمایش

1-5-2-1-3: انحناء ردیف های صندلی

1-5-2-1-5: دید در صحنه میدانی

1- شیب تماشاخانه

2- شیب کف و انحناء ردیفها

1-5-2-1-6: ترتیب جایگاه تماشاگران

1- طراحی صندلیها

2- صندلی برای معلولین

1-5-2-2: استماع تماشاگران

1-5-2-2-1: نیازهای آکوستیکی

1- نیازهای آکوستیکی در طراحی شنودگاه

2- خلاصه نیازهای آکوستیکی

1-5-2-2-2: بلندی مناسب

1-5-2-2-3: پخش صوت

1-5-2-2-3: کنترل واخنش

1-5-2-2-5: تطبیق موارد یاد شده در چند نمونه

مرکز مور رابل یورل کالیفرنیا (MRYs)

سالن موسیقی Kobe – دانشگاه کوب

1-5-2-3: تجهیزات صحنه

1-5-2-3-1: میله های بالابر و تاسیسات بالای صحنه

 

1-5-2-3-2: نورپردازی

1-5-2-3-3: صدا

1-5-2-3-4: سیستم ایمنی

1-6: بررسی نمونه هایی از مجموعه های نمایشی در ایران

1-6-1: بزرگترین تماشاخانه ایران

ایران امروز

1-6-2: تئاتر شهر تهران

سالن اصلی مجموعه:

1-6-3: تالار وحدت تهران

1-6-4: تالار سنگلج:

1-6-5: تالار مولوی

اتاق فرمان

1: بازشناسی نمایش و هنرهای نمایشی

1-1: چیستی هنر نمایش

آغاز نمایش در هر سرزمینی را باید در آداب، رسوم و مناسک مذهبی همان قوم و در فعالیت‌های انسانی برای تنازع بقا جستجو کرد.

انسان بدوی برای تسلط‌یافتن بر محیط زندگانی و برای شناخت و کنترل نیروهای سرکش طبیعت شروع به خلق شخصیتهای جادویی با کمک لباس، گریم و ماسک می‌کند. چه این انسان می‌پنداشت که با خلق این شخصیت‌ها و اجرای مراسم سحر و جادو می‌تواند بر جادوگران و گیاهان تأثیر نهد و آنها را در خدمت خود گیرد.

از سوی دیگر، انسان بدوی که در بیان افکار و عواطف خود ناتوان بود حرکت را به کمک طلبیده و از طریق حرکات موزون سعی در بیان افکار و عواطف خود کرد و برای درک لذت و به عنوان نیایش و سخن گفتن با خدایان خود شروع به انجام حرکات موزون (رقص) می‌کند.

بنابراین اولین هنرهای نمایشی در درون همین مراسم جادویی و حرکات موزون است که شکل می‌گیرد.

آئین و مراسم جادویی که اولین هسته‌های نمایشی را در درون خود پرورش می‌دهند، روش تعلیم بودند، زیرا مشخصه جامعه ابتدایی نداشتن زبان نوشتاری است و اجرای آیین و مراسم جادویی وسیله‌ای برای انتقال دانش و سنن یک قوم به نسلهای بعدی است. آئین برای مهارکردن حوادث احتمالی آینده اجرا می‌شود.

و.......


فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف.

جهت آشنایی و اطلاع یافتن از فایل های جدید فایل روب در کانال تلگرامی به آدرس لینک زیر عضو شوید.


https://t.me/fileroob

 

  انتشار : ۳۰ تیر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 99

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "مجموعه فایل روب" می باشد .

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما