بازشناسی نمایش و هنرهای نمایشی 176 ص1: بازشناسی نمایش و هنرهای نمایشی 1-1: چیستی هنر نمایش 1-2: بازشناسی وضعیت هنر نمایش در جهان 1-2-1: تاریخچه و سیر تحول هنر نمایش در اروپا 1-2-2: تماشاخانه های مدرن با آثاری از معماران معاصر تئاتر مدور اثر ماریوبوتا تئاتر المپیک- 1584- وینسترا، ایتالیا تئاتر گلوب، 1614، لندن، انگلستان تماشاخانه کمدی فرانسه، 1689، پاریس اپرا- تئاتر ملی پاریس، 1875، فرانسه تماشاخانه رویال، 1811 1-3: شناخت هنر نمایش در ایران 1-3-1: تاریخچه 1-3-2: اولین گروههای تئاتری شرکت فرهنگ تئاتر ملی کمدی ایران
کانون ایران جوان کلوپ موزیکال کمدی اخوان دوره فترت و علت ایجاد آن دوره پیدایش اداره هنرهای دراماتیک و هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک
1-3-3: گونه های مختلف نمایش 1-3-3-1: به لحاظ محتوی نمایشهای مذهبی نمایش های ملی و محلی
1-3-3-2: از لحاظ نحوه اجراء نمایش های سیار نمایش های ثابت 1-4: فضای نمایش 1-4-1: انواع فضای نمایش فضاهای شهری
1- فضاهای شهری فاقد طراحی 2- فضاهای شهری طراحی شده فضاهای معماری 1- فضاهای معماری مخصوص نمایش 2- فضاهای معماری با کارکردهای دیگر 1-4-2: نحوه توزیع فضایی فعالیتها صحنه 1-4-3: خصوصیات معماری فضاهای طراحی شده انواع فضاها
1- فضاهای اصلی 2- فضاهای خدماتی
3- فضاهای ارتباطی خصوصیات حجمی و فضاهای باز نماها برخی از اصول ترکیب 1-5: بایدهای یک فضای نمایشی (استانداردهای فضا و معماری) 1-5-1: برنامه عملکردی- فضایی تئاتر 1-5-1-1: گنجایش سالن 1- محدودیت دید 2- محدودیت صوت 3- انواع گنجایش سالن تئاتر 1-5-1-2: سالن نمایش و صحنه 1- تئاتر ایوانی (قاب عکسی) 2- تئاترهایی با صحنه های متفاوت از صحنه ایوانی 2-1: صحنه کمانی (سه سویه) 2-2: صحنه میدانی 2-3- سالنهای نو سالهای دهه 1910 1-5-1-3: ملزومات انواع نمایش 1- نمایش عمومی و درام سمفونیک مشخصات عمومی: اندازه سن: شکل: ترتیب: پروسنیوم (صحنه): ارکستر: عرض صحنه نمایش: 2- اپرای بزرگ مشخصات عمومی: اندازه سن: شکل: ترتیب: پروسنیوم (صحنه): ارکستر: 3- درام کوچک همراه با حرکت موزون نمایشی مشخصات عمومی: اندازه سن: شکل: ترتیب: پروسنیوم (صحنه): ارکستر: عرض صحنه نمایش: 4- حرکات موزون نمایشی مشخصات عمومی: اندازه سن: شکل:
ترتیب: پروسنیوم (صحنه): ارکستر:
5- اپرای گروهی، اپرای کوچک، کمدی موزیکی و درام موزیکی مشخصات عمومی: اندازه سن: شکل: میدان (صحنه در وسط):
ترتیب: پروسنیوم (صحنه): ارکستر: میدان: عرض صحنه نمایش: کمدی موزیکال: گروه اپرا: ملاحظات: 6- درام تئاتری مشخصات عمومی: اندازه سن: شکل: ترتیب: پروسنیوم (صحنه): ارکستر:
1-5-1-4: ورود و انتظار تماشاگران 1-5-1-3-1: ورودی 1-5-1-4-2: فضای انتظار 1-5-1-4-3: ورودی های سالن نمایش
جدایی صوتی 1-5-1-4-4: رختکن ها 1-5-1-4-5: توالت ها و دستشوئی ها 1-5-1-4-6: تریا 1-5-1-4-7: رستوران 1-5-1-4-8: گیشه فروش
1-5-1-4-9: دسترسی معلولین کمک به ناشنوایان 1-5-1-5: صحنه 1-5-1-5-1: صحنه و حوزه های پیرامون آن 1- صحنه 2- فضای کناری صحنه
3- فضای پشت صحنه 4- ارکستر یا جایگاه ارکستر 5- سوفلر 1-5-1-5-2: صحنه و سیستم های جایگزینی آن 1- صحنه های جانبی 2- صحنه گردان 3- صحنه آسانسوری 1-5-1-6: پشت صحنه
1-5-1-6-1: مسیرهای ارتباطی 1-5-1-6-2: ورودی های صحنه 1-5-1-6-3: اتاق استراحت 1-5-1-6-4: سالن تمرین
1-5-1-6-5: اتاقهای تمرین 1-5-1-6-6: رختکن ها 1- رختکن با امکانات چهره پردازی نورپردازی رختکن با امکانات چهره پردازی لوازم اتاق رختکن
حمام و دستشویی 2- رختکن کودکان تعداد و ظرفیت رختکن ها 3- اتاق گریم برای کسانی که خودشان گریم می کنند 1-5-1-7: کارگاه ها و فضاهای تولید 1-5-1-7-1: کارگاه نجاری گرمایش نور پوشش دیوارها و کف اتاق کارکنان فضای مونتاژ 1-5-1-7-2: کارگاه نقاشی تجهیزات کارگاه نقاشی 1-5-1-7-3: کارگاه ملزومات صحنه
انبار ملزومات صحنه 1-5-1-7-4: بخش لباس و خیاطی انبار انبار لباس 1-5-1-7-5: رنگرزی و رنگ کاری پارچه اتاق خشک کن 1-5-1-7-6: کلاه دوزی و ملزومات آن ساخت کلاه گیس 1-5-1-7-7: کفاشی 1-5-1-7-8: جواهرات و زینت آلات 1-5-1-7-9: ساز و برگ نظامی و اسلحه ها
1-5-1-7-10: تاریکخانه عکاسی 1-5-1-7-11: استودیوی ضبط 1-5-1-8: فضاهای اداری 1-5-2: استانداردهای طراحی سالن های نمایش 1-5-2-1: دید تماشاگران 1-5-2-1-1: خطوط دید 1- خطوط دید افقی 2- خطوط دید عمودی 1-5-2-1-2: عمق تماشاخانه 1-5-2-1-3: راهروهای داخل سالن نمایش 1-5-2-1-3: انحناء ردیف های صندلی 1-5-2-1-5: دید در صحنه میدانی 1- شیب تماشاخانه 2- شیب کف و انحناء ردیفها 1-5-2-1-6: ترتیب جایگاه تماشاگران 1- طراحی صندلیها 2- صندلی برای معلولین 1-5-2-2: استماع تماشاگران 1-5-2-2-1: نیازهای آکوستیکی 1- نیازهای آکوستیکی در طراحی شنودگاه 2- خلاصه نیازهای آکوستیکی 1-5-2-2-2: بلندی مناسب 1-5-2-2-3: پخش صوت 1-5-2-2-3: کنترل واخنش 1-5-2-2-5: تطبیق موارد یاد شده در چند نمونه مرکز مور رابل یورل کالیفرنیا (MRYs) سالن موسیقی Kobe – دانشگاه کوب 1-5-2-3: تجهیزات صحنه 1-5-2-3-1: میله های بالابر و تاسیسات بالای صحنه
1-5-2-3-2: نورپردازی 1-5-2-3-3: صدا 1-5-2-3-4: سیستم ایمنی 1-6: بررسی نمونه هایی از مجموعه های نمایشی در ایران 1-6-1: بزرگترین تماشاخانه ایران ایران امروز 1-6-2: تئاتر شهر تهران سالن اصلی مجموعه: 1-6-3: تالار وحدت تهران 1-6-4: تالار سنگلج: 1-6-5: تالار مولوی اتاق فرمان 1: بازشناسی نمایش و هنرهای نمایشی 1-1: چیستی هنر نمایش آغاز نمایش در هر سرزمینی را باید در آداب، رسوم و مناسک مذهبی همان قوم و در فعالیتهای انسانی برای تنازع بقا جستجو کرد. انسان بدوی برای تسلطیافتن بر محیط زندگانی و برای شناخت و کنترل نیروهای سرکش طبیعت شروع به خلق شخصیتهای جادویی با کمک لباس، گریم و ماسک میکند. چه این انسان میپنداشت که با خلق این شخصیتها و اجرای مراسم سحر و جادو میتواند بر جادوگران و گیاهان تأثیر نهد و آنها را در خدمت خود گیرد. از سوی دیگر، انسان بدوی که در بیان افکار و عواطف خود ناتوان بود حرکت را به کمک طلبیده و از طریق حرکات موزون سعی در بیان افکار و عواطف خود کرد و برای درک لذت و به عنوان نیایش و سخن گفتن با خدایان خود شروع به انجام حرکات موزون (رقص) میکند. بنابراین اولین هنرهای نمایشی در درون همین مراسم جادویی و حرکات موزون است که شکل میگیرد. آئین و مراسم جادویی که اولین هستههای نمایشی را در درون خود پرورش میدهند، روش تعلیم بودند، زیرا مشخصه جامعه ابتدایی نداشتن زبان نوشتاری است و اجرای آیین و مراسم جادویی وسیلهای برای انتقال دانش و سنن یک قوم به نسلهای بعدی است. آئین برای مهارکردن حوادث احتمالی آینده اجرا میشود. و....... فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف. جهت آشنایی و اطلاع یافتن از فایل های جدید فایل روب در کانال تلگرامی به آدرس لینک زیر عضو شوید. |
برچسب های مهم