پردازه ها اسلایدهای فصل سوم کتاب سیلبرشاتز 52 اسلاید§
§مفهوم پردازه
§زمان بندی پردازه ها
§عملیات روی پردازه ها
§پردازه های همکار
§ارتباط بین پردازه ای
§ارتباط در سیستم های مشتری/کارگزار
§پردازه یک برنامه در حال اجراست. اجرای پردازه باید به صورت ترتیبی صورت پذیرد.
§
§هر پردازه شامل موارد زیر است:
Eشمارنده برنامه
Eپشته
Eبخش داده ها
§
§هر پردازه در هنگام اجرا حالت خود را تغییر می دهد.
و.....
فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف. جهت آشنایی و اطلاع یافتن از فایل های جدید فایل روب در کانال تلگرامی به آدرس لینک زیر عضو شوید. |
کاربرد فناورینانو در تصفیه آب 24 صکتاب سبز - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 23 قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در جزوه باز آنی فایل را دانلود نمایید .
فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف. جهت آشنایی و اطلاع یافتن از فایل های جدید فایل روب در کانال تلگرامی به آدرس لینک زیر عضو شوید. |
کاربردهای گاز رادون Rnکتاب سبز - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 12 قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در جزوه باز آنی فایل را دانلود نمایید .
فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف. جهت آشنایی و اطلاع یافتن از فایل های جدید فایل روب در کانال تلگرامی به آدرس لینک زیر عضو شوید. |
کارگاه بلوک زنیکتاب سبز - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 20 قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در جزوه باز آنی فایل را دانلود نمایید .
فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف. جهت آشنایی و اطلاع یافتن از فایل های جدید فایل روب در کانال تلگرامی به آدرس لینک زیر عضو شوید. |
تعداد صفحات : 32 صفحهکتاب سبز - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 32 قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در جزوه باز آنی فایل را دانلود نمایید . جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف. |
کانون وکلاکتاب سبز - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 278 قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در جزوه باز آنی فایل را دانلود نمایید .
فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف. جهت آشنایی و اطلاع یافتن از فایل های جدید فایل روب در کانال تلگرامی به آدرس لینک زیر عضو شوید. |
پاورپوینت"تدوین استراتژی های مدیریت منابع انسانی" 22 اسلاید1- چشم انداز منابع انسانی مرکز کارآفرینی 2- ارزش هاي بنيادي مرکز 3-هدف هاي بلند مدت منابع انسانی مرکز کارآفريني 4- تحليل SWOT جهت دسترسی به استراتژی منابع انسانی 1-4:نقاط قوت موجود برای منابع انسانی مرکز 2 -4: نقاط ضعف موجود برای منابع انسانی مرکز 3-4: فرصت هاي موجود برای منابع انسانی در مرکز 4-4: تهديدهاي موجود برای منابع انسانی در مرکز 5-4: رسم ماتریس های داخلی و خارجی 5- تدوین استراتژي منابع انسانی مرکز 6- هدف هاي ميان مدت برای منابع انسانی مرکز (پنج ساله 1393-1388) 7- برنامه هاي عملياتي و اجرایی براي تحقق هدف هاي برنامه پنج ساله منابع انسانی 8- معيارهاي ارزيابي عملکرد منابع انسانی در مرکز کارآفريني فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف. جهت آشنایی و اطلاع یافتن از فایل های جدید فایل روب در کانال تلگرامی به آدرس لینک زیر عضو شوید. |
بررسي انواع ايهام در غزليّات حافظچکیده صناعات بلاغی، از مهمترین عوامل سازندهی سبک یک اثرادبیاند؛ در واقع شیوهی به کارگیری یا فراوانی نوع یا انواعی از آنها در تکوین یا تبدیل سبک آثارادبی بسیار مؤثر است. «ايهام و انواع آن» از جمله ی این صناعاتِ سبک سازند كه به كارگيري آن در شعر به حافظ اختصاص ندارد جز اين كه ايهام در شعر ديگر شاعران با ايهام در شعر حافظ همان قدر فرق و فاصله دارد كه شعر او با شعر ديگران. ايهام در شعر ديگران صنعتي از صنايع شعري و حُسني از محاسن كلامي و حالت و كيفيتي عارض بر شعر محسوب مي شود؛ در حالي كه در شعر حافظ، روح شعر و كيفيتي جوهري به شمار مي رود. در این جستار «ايهام و انواع آن »در غزلهای حافظ مورد بررسی قرارگرفتهاست. اگرچه این صنعت در سبک خراسانی نمونههایی دارد فراوانی آن در سبک عراقي تا جايي است كه به كار بردن ايهام و اجتناب از صراحت بيان يكي از ويژگي هاي مهم ادبي سبك عراقي به شمار مي رود. خواجه ي شيراز با آوردن كلمات و عباراتي گوناگون كه محتمل معاني و مفاهيم گوناگوني هستند، ذهن خواننده را به معني و مضموني بديع رهنمون مي شودو اين تنيدگي و مناسبات واژگان دراشعارش تا جايي پيش مي رود كه گاهي از درون يك ايهام ، ايهامي ديگر مي زايد و چه بسا يك ايهام، ذهن خواننده را به ايهام ديگري سوق مي دهد كه در پي آن به معني و مفهوم تازه اي دست مي يابد بدون آن كه به اين معناي دوم در مفهوم كلي بيت اشاره اي شده باشد و اين اعجاز تا جايي پيش مي رودكه گاهي معاني و تفاسير بسياري از يك بيت به دست مي دهد و ممكن است شما، بارها و بارها بيتي را خوانده باشيد تا بتوانيد به ايهام آن پي ببريد. فراواني ايهام و انواع آن دربرخي از غزليّات حافظ گاهي زياد و بسيار پیچیده و رسيدن به آن دشوار است و اين شگرد وخیالپردازی گاه، مرزهای افراط را درمینوردد و بهحدّي مي رسد كه گاه در يك بيت از غزلي بيش از چند ايهام را میتوان مشاهده کرد. واژگان کلیدی: ايهام، انواع ايهام، غزل، حافظ
فهرست مطالب عنوان صفحه چكيده ................................................. ه فصل اول :كليّات ...........................................1 1-1-بیان مسأله ....................................................................2 1-2- سؤالهای پژوهش..................................................2 1-3-پیشینهی پژوهش ..............2 1-4- فرضیههای پژوهش...............................................4 1- 5 - حدود پژوهش....................................................4 1-6- اهداف پژوهش .......................... 4 1-7- چارچوب مفهومي پژوهش ...............................................4 1-7-1- بديع لفظي....................................................5 1-7-2- بديع معنوي....................................................................................................................................................5 1-7-2-1- ایهام ...........................................................................................................................................................5 1-7-2-2- ايهام آميغي................................................................................................................................................8 1-7-2-3- ايهام تام ................................................................................................................................................... 8 1-7-2-4- ايهام تبادر................................................................................................................................................. 9 1-7-2- 5 - ايهام ترجمه........................................................................................................................................... 9 1-7-2-6- ايهام تضاد...................................................................................................................................................9 1-7-2-7- ايهام تناسب...............................................................................................................................................9 1-7-2-8-ايهام تناسب تلميحي................................................................................................................................9 1-7-2-9- ايهام در ايهام ترجمه...............................................................................................................................9 1-7-2-10- ايهام در ايهام تضاد........................................................................................................................... 10 1-7-2-11- ايهام در ايهام تناسب..........................................................................................................................10 1-7-2-12- ايهام سمعي .........................................................................................................................................10 1-7-2-13- ايهام مجرّد ...........................................................................................................................................10 1-7-2-14- ايهام مرشّحه.........................................................................................................................................10 1-7-2-15- ايهام موشّح............................................................................................................................................11 1-8- روش پژوهش....................................................................................................................................................11
فصل دوم : چهارچوب مفهومي پژوهش ..................................................................13 2-1- مقدّمه ................................................................................................................................................................14 2-2-1-تعریف سبک.................................................................................................................................................14 2-2-2-انواع سبک....................................................................................................................................................16 2-2-3- عوامل سازندهی یک سبک.....................................................................................................................17 2-2-4- تأثیر صناعات بلاغی بر پدیدار شدن سبک.........................................................................................18 2-2-4-1- صناعات بلاغی......................................................................................................................................19 2-2-4-2- بلاغت.................................................................................................................................................... 19 2-2-4-3- بیان........................................................................................................................................................ 20 2-2-4-4- بدیع...................................................................................................................................................... 20 2-2-4- 5- ایهام.................................................................................................................................................... 21 2-2-4-6- مراعات نظير (تناسب)......................................................................................................................22 2-2-4-7- تلميح....................................................................................................................................................22 2-2-4-8- تضاد..................................................................................................................................................... 22 2-2-3- سبک عراقي............................................................................................................................................ 23 2-2-3-1- ویژگیهای سبک عراقي.................................................................................................................. 23 فصل سوم : زندگي نامه وآثار حافظ .....................................................................25 3-1- زندگی نامه حافظ........................................................................................................................................ 26 3-1-1- نسب، تولّد و کودکی............................................................................................................................ 26 3-1-2- جوانی.........................................................................................................................................................26 3-1-4-تأهّل، خانواده و معيشت .......................................................................................................................27 3-1- 5- درگذشت و محل آرامگاه.....................................................................................................................27 3-1-6- عنوان و تخلّص...................................................................................................................................... 28 3-1- 7- آثارحافظ................................................................................................................................................ 28 3-2-1- ویژگیهای عصرحافظ.......................................................................................................................... 28 3-2-2- ویژگیهای شعر حافظ......................................................................................................................... 29 3-2-2-1- سبک حافظ........................................................................................................................................29 3-2-3- عرفان حافظ.............................................................................................................................................30 3-2-4- هنر شاعری حافظ...................................................................................................................................31 3-2- 5- پستي و بلندي شعر حافظ.................................................................................................................32 3-2-6- تأثير پيشينيان بر حافظ ......................................................................................................................32 3-2-7- حافظ در نظر ديگران.............................................................................................................................33 فصل چهارم : ايهام و انواع آن در شعر حافظ.........................................................36 4- ايهام و انواع آن................................................................................................................................................... 37 4-1-دسته بندي انواع ايهام ................................................................................................................................ 37 4-1-1- ايهام هاي پركاربرد و معروف................................................................................................................37 4-1- 1- ايهام ........................................................................................................................................................37 4-1- 2- ايهام تناسب........................................................................................................................................... 38 4-1- 3- ايهام تضاد .............................................................................................................................................. 48 4-1-4- ايهام تَبادر................................................................................................................................................ 53 4-2-ايهام هاي مطرح شده دركتب بديعي ......................................................................................................56 4-2-1- ايهام مُجرّده...............................................................................................................................................56 4-2-2- ايهام مُبيّنه ...............................................................................................................................................58 4-2-3- ايهام موشّح ..............................................................................................................................................61 4-2-4- ايهام مُرشّحه.............................................................................................................................................63 4-2-5- ايهام تام ....................................................................................................................................................66 4-2-6- ايهام ترجمه............................................................................................................................................. 73 4-2-7- ايهام توكيد................................................................................................................................................79 4-2-8- ايهام مهيّا .................................................................................................................................................80 4-2-9- شبه ايهام ياايهام گونه .........................................................................................................................80 4-2-10- ايهام تناسب تلميحي ....................................................................................................................... 84 4-3- ايهام هاي تازه و نو..................................................................................................................................... 88 4- 3- 1- ايهام در ايهام تناسب .........................................................................................................................88 4- 3- 2- ايهام درايهام تضاد...............................................................................................................................93 4-3-3 - ايهام در ايهام ترجمه............................................................................................................................95 4-3-4- ايهام پارادوكس ......................................................................................................................................96 4-3- 5- ايهام جناس تام ....................................................................................................................................98 فصل پنجم: نتيجه گيري ومنابع .........................................................................102 5-1- نتیجهگیری ...............................................................................................................................................103 5-2- نمودار فراواني انواع ايهام....................................................................................................................... 104 5-3- منابع و مآخذ ...........................................................................................................................................105 5-4- چكيده ي انكليسي .................................................................................................................................109
فصل اول بیان مسأله
1-1-بیان مسأله يكي از موضوعات اساسي ادب فارسي، ويژگي زيباشناسي آن است كه توجّه به آن راز هنرمندي و تصوير آفرينيهاي يك شاعر و يا نويسنده را در يك اثر ادبي بهتر به ديگران ميشناساند و التذاذ ادبي را در خواننده يا شنونده بر ميانگيزد و با توجّه به همين زيباآفرينيهاي شاعرانه است كه شاعري در بين ديگران شاخص و ممتاز ميگردد. با توجّه به اهمّيّت اين مسأله، نگاه دقيق و موشكافانه به آرايشها و صور خيال ميتواند لايههاي دروني يك اثر را آن چنان كه شايسته و بايسته است، به مخاطبان بنماياند. لايههايي كه كشف و شناسايي آن از نگاه خوانندهي سطحينگر دور ميماند. اگرچه سخنسنجان در طي سالها متمادي كوششهايي عميقي در زمينة علوم بلاغي صورت دادهاند درياي بيكران ادب فارسي هم چنان جاي تأمّل و ژرف نگري بسيار دارد. بي گمان ارزنده ترين ويژگي يك اثر كه آن را وارد حوزه ي ادبيّات مي كند ، ادبيت آن است كه به باور بسياري از ادب شناسان،كاركرداصلي ادبيّات است. همان كه در خواننده لذّتي روحاني و معنوي ايجاد مي كند و بي ترديديكي از برجسته ترين ابزارهاي ادبيت بخشيدن به كلام ، علوم بلاغي اندكه به سه علم بديع،معاني و بيان تقسيم مي شوند. ايهام وانواع آن كه موضوع محوري اين پژوهش است، از موضوعات محوري بديع است و توجّة نگارنده در اين پژوهش به ايهام و انواع آن به دليل اهمّيّتي است كه اين آراية ادبي در درك و فهم بخش وسيعي از معاني و مفاهيم اشعار حافظ داردكه از ديد خوانندة عادي دور مي ماند.
1-2- سؤالهای پژوهش: 1ـ گونههاي ايهام در غزليّات حافظ كدام است؟ 2ـ كدام قسم ايهام در شعر حافظ كاربرد بيشتري دارد؟ 3ـ آيا ايهام تازهاي در غزل حافظ به چشم ميخورد؟
1-3- پیشینهی پژوهش يكي از ويژگيهاي مهم و برجستة ادبي در شعر هر شاعر جدا از مسألة مضامين شعري، صور خيال آن است؛ زيرا چنان كه ميدانيم تقريباً همة صاحب نظران متّفق القول هستند كه آن چه شعر را از هر كلامي متمايز ميكند، صور خيال است. نظر به اهمّيّت اين موضوع، نويسندگان و اهل فن در دورههاي مختلف و به خصوص در دورة معاصر كتابها و مقالاتي ارجمند در اين زمينه نوشتندكه بعضاً در نوع خود كم نظير هستند. در اين ميان گروهي از پژوهشگران به بررسي جنبهها و عناصر مادّي و معنوي غزليّات اين شاعر فرزانه پرداختهاند و هريك پرده از رازي گشودهاند كه براي بسياري از دوستداران اين شاعر سترگ تازگي داشته است؛ امّا در اين زمينة تحقيقي كارهايي صورت گرفته كه درخور توجه است؛ امّا به نظر ميرسد آن چنان كه بايسته و شايسته بوده به انواع آن توجّه نشده و حق مطلب به خوبي ادا نگرديده است. همين موضوع نگارندة اين سطور را بر آن داشته تا با تلاشي مضاعف به بررسي انواع ايهام در غزل حافظ بپردازد. ازميان كارهايي كه در اين زمينة خاص نگاشته شده است، پنج اثر بيشتر درخور توجّه است كه عبارتند از: 1) ايهامات ديوان حافظ، اثر طاهره فريد 2) ايهام در شعر فارسي، محمّد راستگو 3) مقالة «ايهام و تناسب در شعر خاقاني و حافظ»، اثر دكتر سيّد ضياء الدين سجّادي. 4) مقالة «سايه روشن ايهام در شعر خاقاني و حافظ»، اثر آقاي علي اصغرفيروزنيا. 5) مقالة «ايهام و گونههاي آن در قصايد خاقاني»، اثر احمد غنيپور ملكشاه. لازم به يادآوري است كه در كتاب هايي كه درباره ي ايهام در شعر حافظ كار شده بيشتر به واژه هاي ايهامي توجّه شده است نه به انواع ايهام ،يعني؛ نويسندگان، واژه هايي را كه در شعر حافظ، داراي دو يا چند معني هستند ايهام در نظر گرفته اند. براي نمونه طاهره فريد دركتاب « ايهامات ديوان حافظ » ايهام را درشعر حافظ به سه دسته تقسيم مي كند كه عبارتند از : « دستة اوّل : ايهام لفظي ، دستة دوّم : ايهام معنوي، دستة سوّم: ايهام لفظي و معنوي . در ايهام لفظي ممكن است لفظ داراي دو معني باشد و يا ممكن است لفظ داراي معني لغوي و مجازي باشد و يا دربيتي، دولفظ به كار رفته كه با هم تجنيس ناقص اند و... و هم چنين انواع ايهام معنوي عبارتنداز : الف) ايهامي كه مربوط به نكات دستوري است . ب) ايهامي كه به معني لغوي استعمال شده ولي قراين طوري است كه استعاري بودن آن را از چيزي ممكن مي سازد و برعكس . ج) گاهي مناسبات طوري است كه استعاره بودن يك كلمه از دو چيز محتمل است و . . . » (فريد،1376 :22 - 17) . راستگو در كتاب «ايهام در شعر فارسي» نيز بعد از تعريف ايهام، گونه هاي ايهام را چنين برمي شمارد : ايهام چندمعنايي(=توازي) ، ايهام و مجاز ، ايهام و جناس ، ايهام و ابهام ، ايهام و كژتابي، ايهام و نماد و ... و بعد به بررسي انواع اين ايهام ها مي پردازد و در معرفي گونه هاي ايهام توازي مي نويسد : «ايهام توازي برپاية خاستگاه ها و زمينه سازهاي گوناگوني كه مي تواند داشته باشد به اين گونه ها بخش پذير است: ايهام توازي واژگاني(= سازه اي) ، ايهام توازي ساختاري ، ايهام توازي سازه اي - ساختاري و . . . »(راستگو ، 1379: 28) . اگر چه راستگو به پاره اي ازاقسام ايهام اشاره نموده است و نگاه او به اين زيور بديعي نسبت به نگاه ديگران جامعيّت دارد كامل نيست او نيز به ايهام هايي چون ایهام ترجمه، ایهام تبادر، ایهام تام، ایهام توکید، ایهام عکس، ایهام مبیّنه(آشکار)، ایهام مجرّده(پیراسته)، ایهام مرشّحه(پرورده)، ایهام موشح، ایهام مهیّا ، ايهام در ايهام تناسب،ايهام درايهام تضاد، ايهام در ايهام ترجمه، شبه ايهام يا ايهام گونه، ايهام آميغي ، ايهام تناسب تلميحي و ايهام سمعي و... اشاره اي نكرده است . به همين دليل تمام سعي نگارنده ي اين پايان نامه براين است كه به بررسي انواع ايهام درشعر حافظ بپردازد كه جامع ترين و كامل ترين نگاه به اقسام ايهام (به خصوص ايهام هاي نويافته ) تا به امروز در شعر حافظ باشد .
1-4- فرضیههای پژوهش: سعي نويسنده در اين نوشته بر اين بوده است كه اقسام شناخته شده و ناشناخته ي ايهام در شعر حافظ را بهتر به مخاطبان بشناسد.
1-5- حدود پژوهش: با توجّه به نام پايان نامه غزلهاي حافظ مورد بررسي قرار گرفته است.
1-6- اهداف پژوهش: دراين پايان نامه تلاش ميشود تاايهام و اقسام آن در شعر حافظ بهتر به مخاطبان شناسانده شود به خصوص ايهامهاي جديدي كه كمتر به آنها توجّه شده است. فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف. جهت آشنایی و اطلاع یافتن از فایل های جدید فایل روب در کانال تلگرامی به آدرس لینک زیر عضو شوید.
|
جن گیری به سبک روسینام کتاب : جن گیری به سبک روسی نویسنده : مصطفی یاوری آیین زبان کتاب :فارسی تعداد صفحه : 42 قالب کتاب : PDF حجم فایل : 141 Kb توضیحات : صحنه یک بعد از ظهر در یکی از خیابانهای پطرزبورگ را نشان میدهد. در گوشهی سمت راست صحنه درب نیمه باز یک کافهی شبانه دیده میشود که زوجهایی که دست یکدیگر را گرفتهاند در آن رفت و آمد دارند. در وسط خیابان یک مغازهی بزرگ میوه فروشی است. و در گوشهی سمت راست یک در بسته که مشخص است یک آپارتمان تجاری است. مردی لاغر اندام با قدی متوسط و لباسهایی کاملا مرتب و فاخر صحنه داخل اتاق كار مارنوف را نشان و...... پس از تكميل فرم زير و پرداخت مبلغ محصول بلافاصله لينك دانلود فايل در اختيار شما قرار خواهد گرفت و يك نسخه هم به ايميل وارد شده فرستاده مي شود در صورتي كه مشكلي در انجام خريد يا قيمت فايل داريد مي توانيد با مدير كانال @godrateparvaz يا ايميل ketab4u313@gmail.com در تماس باشيد .پشتيباني 24 ساعته و پاسخ گويي سريع از ويژگي هاي منحصر به فرد ما مي باشد كه باعث رضايت همه ي خريداران قبليمان بوده است. برای استفاده از مطالب مفید و جذاب و همچینین دانلود ویژه ی فایل های سایت به قیمت رایگان در کانال ما عضو شوید.
در صورت داشتن هر گونه سوال -انتقاد و پیشنهاد با ادمین این کانال در ارتباط باشید فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف. جهت آشنایی و اطلاع یافتن از فایل های جدید فایل روب در کانال تلگرامی به آدرس لینک زیر عضو شوید.
|
بررسي آرايه هاي ادبی در متون و اشعار مانوی
چکيده
آرايه هاي ادبي در متون و اشعار مانوي
ماني در سال 215 ميلادي در بابل از پدر و مادري ايراني به دنيا آمد. او پس از ادعاي دريافت وحي در دو مرحله، يکي در سن 12 سالگي و ديگري در سن 24 سالگي؛ خود را آخرين فرستادة خداوند ناميد و به خود لقب " خاتم النبيين" داد. ماني براي ترويج دين خود بهايران و چند کشور ديگر سفرکرد. در ايران از شاپوراول اجازهگرفت و تا زمان بهراماول بدون هيچگونه مشکلي بهترويج دين خود پرداخت. دين ماني ترکيبي از آموزههاي اديان مسيحي، زرتشتي و گنوسي است که او آن را در قالب اسطوره بهشعر و نثر بيانکردهاست. سرودنامهها، بخش عمدهاي از ادبيات مانوي را تشکيل ميدهند که از مهمترين آنها انگدروشنان (روشنيهاي کامل) و هويدگمان (نيکبختي براي ما) و مهرنامگ(سرودنامه) ميباشد. همچنين داستانهاي تمثيلي قسمت مهمي از ادبيات مانوي را بهخود اختصاصميدهند که در پس آن داستانها، عقايد دين ماني نهفتهاست. ماني شاعر توانايي بود و در اشعار خود از تشبيهات زيبا و استعاره و کنايه هاي بديع بهره مي برد. متون و اشعار مانوي از جنبه هاي زيادي همچون ساخت دستور زبان، ترجمه، ريشه شناسي و وزن شعري بررسي شده و کتاب هاي ارزشمند فراواني در اين زمينه ها نوشتهشدهاند. امّا زيبايي اين متون و اشعار از نظر ادبي چندان مورد توجه قرارنگرفتهاست. در اين پاياننامه سعيشده که بازتاب انديشههاي ماني در اشعار او مورد تجزيه و تحليل قرارگيرد و این نکته روشن شود که آیااساساً مانی و مانویان از ادبیات بهعنوان وسیلهای جهت تبلیغ دین خود استفاده میکردند. که این امر با مطاله و بررسی کتابهای بهروز نویسندگان صاحبنام این رشته و نیز مقالات جدید اساتید ایرانی و غیر ایرانی انجامشد و در نهايت نگارنده را به اين نتيجه رساند که ماني با بهرهگيري از واژگاني خاص در قالب آرايههاي ادبي (بخصوص کنايه، تشبيه و استعاره) دين خود را تبليغ ميکردهاست. کليد واژه : ماني، آرايههاي ادبي، شعر
فهرست مطالب عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه 1ـ2ـ اهميت و ضرورت تحقيق.................... 3 1ـ3ـ هدف تحقيق.............................. 4 1ـ4ـ پيشينة تحقيق........................... 4 1ـ5ـ روش تحقيق.............................. 5 1ـ6ـ سؤالات تحقيق............................ 5 1ـ7ـ فرضيات تحقيق........................... 5
فصل دوم: شرح زندگی مانی و آثار او 2-1- زندگینامة مانی......................... 7 2-2- آثار مانی و مانویان.................... 11 2-3- ویژگیهای شعر مانی ..................... 13 2-4- ویژگیهای جامعة مانوی................... 16 2-5- هنر مانوی ............................. 17 2-6- سرانجام دین مانی ...................... 18 2-7- عقاید مانی............................. 18
فصل سوم : تحليل آرايههاي ادبي در متون مانوي 3ـ1ـ معرفي آرايههاي ادبي.................... 22 3ـ1ـ1ـ صنايع لفظي .......................... 23 3ـ1ـ2ـ صنايع معنوي.......................... 24 3ـ2ـ آفرينش جهان مادي....................... 29 3ـ2ـ2ـ ويژگيهاي جهان مادي .................. 37 3ـ2ـ3ـ نقش آموزههاي مانوي در نجاتبخشي انسان. 42 3ـ2ـ3ـ1ـ ماني در پيشگاه پادشاهان............ 43 3ـ2ـ3ـ2ـ متونی در ستايش مسيح................ 45 3ـ3ـ پايان جهان از منظر ماني ............... 48 3ـ3ـ1ـ رهايي از جهان مادي................... 51 3ـ3ـ2ـ توصيف بهشت از منظر مانویان .......... 54
فصل چهارم : اشعاري در باب جهان پس از مرگ 4ـ1ـ.هویدگمان............................... 59 4ـ2ـ انگدروشنان............................. 66 4ـ3ـ سرودهاي ستايش.......................... 79 4ـ3ـ1ـ ستايش ايزدان ........................ 79 4ـ3ـ2ـ ستايش ماني و بزرگان دين مانوي........ 83 4ـ3ـ3ـ ستايش عيسي........................... 88 4ـ4ـاشعاري در وصف جهان تاريکي............... 94 4ـ4ـ1ـ زبور مانوي........................... 94 4ـ4ـ2ـ سرودنامة سغدي........................ 95 4ـ5ـ سرودهايي براي درگذشت ماني و ياران او... 96 نتيجهگيری................................... 102 منابعومآخذ.................................. 104
فصل اول مقدمه
آيين مانويت يکي از اديان ايران باستان ميباشد که توسط ماني(متولد بهسال 215م.) در سال 239 يا 240ميلادي در بابل بنيانگذاريشد. امّا در آنجا طرفداران چنداني نيافت، بنابراين وي در زمان سلطنت شاپور اول بهايران سفرکرد و تا پايان فرمانروايي هرمزداول، بهراحتي دين خود را در اين کشور ترويج نمود. مانويت ترکيبي از اديان مسيحي، زرتشتي و گنوسي است. بگونهايکه ثنويت و تعارض ميان خداي ناشناخته و خداي جهانآفرين را از کيش گنوسي وامگرفت. بهعقيده ماني هنگاميکه اهريمن، آفريدههاي زروان را مشاهدهکرد، آنها را بسيار پسنديد امّا چون نميتوانست بهآنها دسترسي داشتهباشد، همانند آنها را با ذات تاريکي آفريد. بههمين دليل آفرينش انسان از نظر ماني اهريمنی است. ماني از تثليث پدر، مادر و فرزند در نوشتههايش استفادهکردهاست، همانند تثليث پدر، پسر و روحالقدس در مسيحيت؛ و در جايي ديگر بهاسارت روح مهريزد اشارهکرده که بهنظر ميرسد اين اسارت مصلحتي و عمدي بوده، همانند عيسي که خود را قرباني کرد تا انسانها را نجاتدهد. ماني شاعر توانايي بود. او تلاشميکرد انديشهها و عقايد خود را در قالب شعر و بهخصوص با استفاده از صورخيال ترويجدهد. ماني سرايندة قطعات شاعرانه و مزامير بود و دو زبور بهنام " آفرين بزرگان" و " آفرين تقديس" سرودهبود. سرودنامهها نقش مهمي در ادبيات مانوي دارند که مهمترين آنها انگدروشنان، هويدگمان و مهرنامگ است. قسمت زيادي از متون ديني مانوي را داستانهاي تمثيلي، زندگينامه و ... تشکيل ميدهند. ادبيات منظوم مانوي دربارة ماني و تاريخچة کيش او، دستورهاي ديني، روح رستگاري، نيايش عيسيمسيح و ... است. براين اساس نگارنده در نظردارد که در اين پاياننامه و در طي چهارفصل بهبررسي آرايههاي ادبي در متون و اشعار مانوي بپردازد. در فصل اول پس از ذکر کلياتي پيرامون موضوع، بهاهميت و ضرورت تحقيق، پيشينة تحقيق، هدف و روش تحقيق پرداختهشدهاست. فصل دوم بهشرح زندگي ماني و آثار او اختصاص دارد که شامل زندگينامة ماني، آثار ماني و مانويان، ويژگيهاي شعر ماني، خصوصيات جامعة مانوي، هنر ماني، سرانجام دين ماني و عقايد ماني ميباشد. فصل سوم بهتحلیل آرایههای ادبی در متون مانوی اختصاص دارد، اما پیش از آن، آرایههای ادبی در دو بخش صنایعلفظی و صنایعمعنوی معرفیخواهندشد. سپس متون مانوی با توجه بهمفاهیم آنها در این قالبها خواهندآمد: متونی درباره آفرینش جهان مادی، ویژگیهای جهان مادی، نقش آموزههای مانی در نجاتبخشی انسانها که خود شامل متونی در باب مانی در پیشگاه پادشاهان و نیز متونی در ستایش مسیح خواهدبود. در ادامه، پایان جهان از منظر مانی، رهایی از جهان مادی و در آخر، توصیف بهشت از نگاه آیین مانویت خواهدآمد. فصل چهارم بهتحلیل آرایههای ادبی در اشعار مانوی میپردازد. اشعار نیز با توجه بهمفاهیمشان بهچند دسته تقسیمخواهندشد: اشعاری در باب جهان پس از مرگ، سرودهای ستایش که شامل سرودهایی در ستایش ایزدان، سرودهایی در ستایش مانی و بزرگان دین مانی واشعاری در ستایش عیسی مسیح میشود. سپس اشعاری در وصف جهان تاریکی که شامل پارههایی از زبورمانوی و بخشهایی از یک سرودنامه میباشند. در انتها اشعاری برای درگذشت مانی و یاران او خواهدآمد. در پایان این فصل، نتایج نگارنده از این تحقیق خواهدآمد.
فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف. جهت آشنایی و اطلاع یافتن از فایل های جدید فایل روب در کانال تلگرامی به آدرس لینک زیر عضو شوید.
|
استخراج پروتین از کنجاله افتابگردان و بررسی خواص ان
استخراج پروتئین از کنجاله آفتابگردان و بررسی ویژگیهای عملکردی آن
چکیده استفاده از محصولات جانبی صنایع غذایی در حال افزایش بوده و رو به گسترش میباشد. در این میان کنجاله آفتابگردان با میزان پروتئین در حدود 43% بر اساس وزن خشک قابل توجه میباشد. در این تحقیق به مطالعه پروتئینهای آفتابگردان، ساختار، ویژگیهای عملکردی به عنوان تابعی از عامل محیطی pH و ارزش تغذیهای پرداخته شده است. از کنجاله آفتابگردان برای تهیه ایزوله پروتئینی استفاده شد. ایزوله پروتئین آفتابگردان با استخراج قلیایی و به دنبال آن رسوب در نقطه ایزوالکتریک تهیه شد. ایزوله پروتئینی تهیه شده با روش استخراج به کار برده شده دارای 2/77% پروتئین بر اساس وزن خشک بود. ویژگیهای عملکردی نظیر حلالیت پروتئین، جذب آب و روغن، فعالیت سطحی (تشکیل کف و امولسیون) و رفتار حرارتی (تشکیل ژل) ایزوله پروتئینی و همچنین آرد کنجاله آفتابگردان در pHهای مختلف بررسی گردید. نتایج نشان داد حلالیت ایزوله پروتئینی بیشتر از 60% بود و ویژگیهای عملکردی ایزوله پروتئینی تحت تاثیر pH قرار داشت. ویژگی تشکیل امولسیون ایزوله پروتئین آفتابگردان بسیار مناسب اما خاصیت تشکیل کف و ژل ایزوله ضعیف بود. گلوتامیک اسید و لوسین فراوانترین اسیدهای آمینه و لایزین به عنوان اولین اسید آمینه محدود کننده شناسایی شدند. شاخص PDCAAS ایزوله پروتئین آفتابگردان برای افراد 2-1 سال 28 و برای بزرگسالان 32 بود. کلید واژه: آفتابگردان، پروتئین، ویژگیهای عملکردی، ارزش تغذیهای
فهرست مطالب 1-1-3- کاربردهای غذایی دانه آفتابگردان6 1-1-5- ترکیبات فنولیک دانه آفتابگردان8 2-2- ترکیبات فنولیک آفتابگردان17 2-3- استخراج پروتئین آفتابگردان17
3-2- مواد و محلولهای شیمیایی27 3-5- خواص فیزیکی دانه آفتابگردان28 3-5-2- چگالی ظاهری و چگالی حقیقی29 3-7- تهیه ایزوله پروتئینی آفتابگردان32 3-8-1- حلالیت پروتئین آفتابگردان34 3-8-4- خواص امولسیون کنندگی37
3-10- ارزیابی کیفیت تغذیهای پروتئین40 3-10-1 آنالیز ترکیب اسیدهای آمینه40 3-10-3- میزان کارایی پروتئین محاسبه شده (C-PER)41 3-10-5- قابلیت هضم پروتئین بر اساس امتیاز تصحیح شده اسید آمینهPDCAAS42 4-6- ارزیابی کیفیت تغذیهای پروتئین60 4-6-1- آنالیز ترکیب اسیدهای آمینه60
4-6-3- شاخص اسیدهای آمینه ضروری64 4-6-4- میزان کارایی پروتئین محاسبه شده (C-PER)65 4-6-6- شاخص تغذیهای و ارزش بیولوژیک65
فهرست جداول
جدول 3-1- مشخصات تجهیزات و دستگاههای مورد استفاده26 جدول 3-2- آماده سازی نمونهها برای سنجش پروتئین به روش بردفورد35 جدول 3-3 موارد مورد نیاز جهت تهیه ژل39 جدول 4-1 متوسط ابعاد فیزیکی دانه آفتابگردان45 جدول 4-2 ترکیب شیمیایی نمونههای آفتابگردان46 جدول 4-3 درصد جذب روغن آرد کامل، کنجاله و ایزوله پروتئین آفتابگردان52 جدول 4-5 حداقل غلظت تشکیل ژل آرد و ایزوله پروتئین آفتابگردان در pHهای مختلف58 جدول4-7 امتیاز اسیدهایآمینه ضروری و امتیاز شیمیایی ایزوله پروتئین آفتابگردان63 جدول 4-8 برخی از شاخصهای ارزیابی کیفیت پروتئین ایزوله آفتابگردان66 فهرست شکلها
شکل 3-1 ابعاد سه گانه (قطرهای بزرگ، متوسط و کوچک) یک دانه28 شکل 3-2 مراحل اصلی استخراج پروتئین از آرد کنجاله آفتابگردان32 شکل 4-1 منحنی استاندارد جذب سرم آلبومین گاوی48
شکل 4-2 حلالیت ایزوله پروتئین آفتابگردان49 شکل 4-3 جذب آب آرد، کنجاله و ایزوله پروتئین آفتابگردان51 شکل 4-4 ظرفیت کف کنندگی و پایداری کف ایزوله پروتئین آفتابگردان53 شکل 4-5 پایداری امولسیون تشکیل شده توسط ایزوله پروتئین آفتابگردان57 شکل 4-6 الگوی الکتروفورز آرد کامل مغز، کنجاله و ایزوله پروتئین آفتابگردان59 شکل 4-7 کروماتوگرام ترکیب اسیدهای آمینه ایزوله پروتئین آفتابگردان61
فصل اول
مقدمه 1- مقدمه1-1- آفتابگردانآفتابگردان (.Helianthus annuus L) گیاهی یک ساله متعلق به جنس هلیانتوس و تیره کامپوسیته یا آستراسه[1] میباشد. جنس هلیانتوس بیش از 60 گونه دارد. نام جنس آفتابگردان از کلمه یونانی Helios به معنی خورشید و Anthos به معنی گل گرفته شده است. خاستگاه این گیاه زراعی، بین شمـال مکـزیـک و نبراسکا است و سرخپوستان این منطقه اولین استفادهکنندگان آن بودند. گونه H.annuus در مقایسه با سایر گونهها، بیشترین سطح زیر کشت را در دنیا به خود اختصاص داده است (گونزالو پرز و وریکن، 2007). بهعقیدهبرخیازمورخین کشت آفتابگردان در آریزونا و نیومکزیکو آمریکای شمالی حدود 3000 سال قبل از میلاد آغاز شد. در اوایل قرن 16 میلادی این گیاه توسط اسپانیاییها از آمریکا وارد اروپا شده و در اسپانیا و فرانسه به عنوان گیاه زینتی از آن استفاده میشده است. در قرن 19 این گیاه از اروپا به روسیه انتقال یافت. پس از ورود آفتابگردان به روسیه، سطح زیر کشت این گیاه در آن کشور بهسرعت افزایش یافت. دانشمندان روسیه برای اصلاح آفتابگردان و افزایش میزان روغن آن تلاشهای فراوانی کردند به همین دلیل بیشتر ارقام تجارتی مربوط به این کشور میباشد (گونزالو پرز و وریکن، 2007). بنابر منابع وزارت جهاد كشاورزي کشت آفتابگردان در ایران به عنوان آجیل از 78 سال پیش در مناطق مختلف آذربایجان غربی از جمله خوی معمول بوده ولی به عنوان دانه روغنی از سال 1344 متداول شده است. در این سالها مقدار دو تن بذر آفتابگردان شامل آرماویرسکی و ونییمیک 8931 از شوروی سابق خریداری و به ایران حمل و در مازندران کشت شد. نتایج حاصل زیاد رضایت بخش نبود. در سال 1345، بیست تن بذر آفتابگردان رقم رکورد از رومانی وارد و توسط کارشناسان رومانیایی در گرگان و مازندران کشت گردید که نتیجه حاصل از آن بسیار خوب بود. این امر موجب آغاز زراعت دانه آفتابگردان به عنوان دانه روغنی در ایران از سال 1346 با سطح 1700 هکتار گردید (بانک اطلاعات زراعت وزارت جهاد کشاورزی، 1390). بر اساس آمار در سال 2005 آفتابگردان سومین منبع تهیه روغن خوراکی در جهان بوده است (بعد از سویا و کلزا). تولید در این سال 106× 31 تن و مناطق عمده کشت آن آرژانتین، کشورهای اتحادیه اروپا، روسیه، اکراین و چین بوده است (FAO، 2007). بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت آفتابگردان در ایران در سال زراعی 88-87، برابر با 19 هزار هکتار و با عملکرد 1 تن در هکتار بوده که در این سال در مجموع 18 هزار تن دانه آفتابگردان تولید شد.
1-1-1- خصوصیات گیاهیآفتابگردان گیاهی دولپهای و یکی از اعضاه خانواده آستراسه (گل ستارهایها) با گل های ترکیبی است.این گیاه، يكساله با ساقه هاي قوي و محكم كه بلندي آن به 5/2-2متر نيز مي رسد. برگهاي آن پهن، نوك تيز و دندانه دار يا بي دندانه و پوشيده از كرك است. گلهاي آن به شكل طبق، دايرهاي شكل و بزرگ به قطر 50-40 سانتي متر بوده كه دور آن را زبانههاي زرد فراگرفته است. تا کنون گونههای دیپلوئید، تتراپلوئید و هگزاپلوئید آن شناخته شده است. آفتابگردانی که کشت میشود 34 کروموزومی (34=n2) است (گونزالوپرز، 2003). میوه آفتابگردان نوعی فندقه است که مترادف دانه محسوب میشود.رنگ دانه از سفید تا سیاه یا خاکستری خط دار و بسته به رقم تغییر می کند. گیاهشناسان دانهی آفتابگردان را به صورت یک میوه تکدانه ساده و خشک تعریف میکنند. دانه حاوی آندوسپرم است که به عنوان مغز شناخته میشود. پوستهای که پیرامون آن را فراگرفته پریکارپ نام دارد.هر چه درصد وزني پوسته كمتر باشد درصد وزني روغن بيشتر خواهد بود. مغز دانه آفتابگردان در حدود 50 درصد وزن دانه را تشكيل ميدهد. این گیاه در ابتدا به عنوان یک گیاه زینتی کشت میشد و بعدها برای اهداف غذایی و دارویی استفاده شد (گونزالوپرز و وریکن، 2007). آفتابگردان برای کشت در مناطق آب و هوایی مختلف بویژه در شرایط معتدل سازگار است.كاشت بذر در اوايل بهار انجام ميگيرد.طول دوره رشد آفتابگردان بسته به رقم و كليه عوامل محيطي از 90 تا 150 روز ميباشد.آفتابگردان ريشه توسعه يافتهاي دارد كه گياه را به خشكي مقاوم ميسازد، مشروط بر آنكه خاك عميق بوده و تراكم و ساختمان خاك، محدود كننده رشد ريشه نباشد. اگرچه آفتابگردان در یک محدوده نسبتا وسیع از شرایط آب و خاک میتواند رشد کند ولی شرایط بهینه آن، خاکهای زهکشی شده با توانایی بالا در نگهداری آب و pH خنثی (5/7-5/6) میباشد. آفتابگردان از نظر عکس العمل نسبت به طول روز بی تفاوت است و به نور فراوان نیاز دارد(گونزالوپرز و وریکن، 2007). دو نوع از این گیاه در جهان کشت میشود: ارقام روغنی، و انواع آجیلی. کمتر از 10% سطح زیر کشت، مربوط به ارقام آجیلی است و انواع روغنی سهم عمده مناطق زیر کشت را در اختیار دارند.ارقام روغنی، دانههای سیاه رنگی دارند و پوستهی آنها نازکتر و تا حدودی به مغز چسبیده است ولی در ارقام آجیلی، دانهها معمولا راه راه بوده، پوسته ضخیمتر است و به آسانی از مغز جدا میشود (سالونخه وهمکاران، 1992؛ گونزالوپرز و وریکن 2007).
[1] Asteraceae
فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف. جهت آشنایی و اطلاع یافتن از فایل های جدید فایل روب در کانال تلگرامی به آدرس لینک زیر عضو شوید.
|
بررسي تطبيقي غزل هاي سعدی شيرازی و غزل هاي كمال خجندی
چکيده
بررسي تطبيقي غزلهاي سعدي وغزلهاي کمال خجندي
يکي از قالبهاي شعري بسيار مهم در طول تاريخ شعر فارسي براي بيان مضامين مختلف از جمله مضمونهاي عارفانه و عاشقانه قالب شعري، غزل است، که پس از گذراندن دگرگونيهاي بسيار در قرن هفتم به اوج اعتلاي خود رسيده است. سعدي يکي از بزرگترين شاعران غزلسراي فارسي و بنيانگذار مدرسهي بزرگي در غزلسرايي در قرن هفتم هجري است که پس از وي شاعران زيادي شاگردان شيوهي غزلسرايي وي شدند؛ به ويژه شاعران غزلسراي قرن هشتم از جمله حافظ شيرازي، خواجوي کرماني، عماد فقيه، کمال خجندي و... .از وي تأثير به سزايي پذيرفتند. از موفقترين شاگردان اين مدرسه ، کمالالدين مسعود خجندي معروف به «کمال خجندي » و متخلص به «کمال» شاعر و عارف بزرگ قرن هشتم و از معاصران حافظ شيرازي است. در اين پژوهش غزلهاي «کمال خجندي» با غزلهاي «سعدي» مقايسه و تطبيق شدهاند. از اهداف مهم اين تحقيق بررسي شيوههاي تأثيرپذيري كمال از سعدي است. و از مهمترين نتايج به دست آمدهي اين پژوهش اين است که تأثيرپذيريهاي کمال خجندي از غزل سعدي در حوزههاي گوناگون؛ مضامين و محتوا، ساختار کلام، ترکيبها و عبارات، موسيقي کلام، وزن و قافيه و رديف فراوان است. يافتههاي اين پايان نامه در هفت فصل به شرح زير فراهم شده است: در فصل اول، به طرح مباحث کلّي تحقيق شامل: مقدمه، اهميت، هدف، پيشينه و روش تحقيق پرداخته شده است؛ فصل دوم به معرفي کمالالدين خجندي اختصاص يافته و براساس منابع معتبر در مورد زندگاني و شرح اوضاع و احوال او سخن به ميان آمده است. در فصل سوم به مشترکات موسيقايي (وزن، قافيه و رديف) در غزلهاي سعدي وکمال خجندي پرداخته شده است. در فصل چهارم و پنجم به مقايسهي مضامين، واژگان، ساختار کلام و ترکيبات و تعابير سعدي وکمال خجندي پرداختهايم. فصل ششم به بررسي عناصر بديعي و بياني مشترک در غزلهاي سعدي و کمال خجندي اختصاص داده شده است و در فصل هفتم نتايج حاصل از اين پژوهش فراهم آمدهاست.
كليد واژهها: سعدي، كمالخجندي، غزل، شباهت، تأثيرپذيري
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : مقدمه 1-1-نگاهی گذرا به سیر غزل ................. 2 1-2-کيفيت غزل كمال خجندي................... 4 1-3-ااهميت و ضرورت تحقیق................... 4 1-4-اهداف تحقیق ........................... 5 1-5-پيشينهي تحقيق.......................... 5 1-6-سوالات تحقيق............................ 7 1-7-روش تحقيق.............................. 7
فصل دوم: گذري بر احوال شيخ كمال خجندي 2-1- گذری یر احوال كمال خجندي.............. 9 2-1-1- كمال الدين خجندي در تذكرهها و ساير كتب 9 2-1-2- زمان ولادت شيخ كمال خجندي............ 10 2-1-3- خانواده و نزديكان .................. 10 2-1-4- دوران زندگاني شيخ كمال خجندي ....... 10 2-1-5- سال وفات شيخ كمال خجندي............. 14 2-1-6- شيوهي طريقت كمال خجندي.............. 14 2-2- چند ويژگي بارز در شعر كمال خجندي...... 16 2-2-1- چند ویژگی اجنماعی................... 16 2-2-1-1- كمال و مكتب رند و زهدستيزي........ 16 2-2-1-2- تمثيل و ضربالمثل در شعر كمال خجندي19 2-2-1- جايگاه رقيب در شعر در شعر كمال خجندي 20 2-2-2- دو صنعت مهم در شعر کمال............. 21 2-2-2-1- كمال و صنعت سؤال و جواب........... 21
عنوان صفحه
2-2-2-2- حرفءگرايي و آرايشهاي واكي در شعر كمال خجندي22 2-3- تاثير پذيري شعر كمال از ديگر شاعران و تاثير گذاري شعر او بر آنها................................. 23 2-3-1- كمال و فردوسي....................... 24 2-3-2- كمال و سنايي........................ 24 2-3-3- كمال و انوري........................ 25 2-3-4- كمال و نظامي........................ 26 2-3-5- كمال و مولانا........................ 27 2-3-6- كمال و همام تبريزي.................. 27 2-3-7- كمال و حسن دهلوي.................... 28 2-3-8-- كمال و حافظ........................ 28 2-3-9- كمال و شاه نعمتاللّهولي................. 29 2-3-10- كمال و جامي........................ 32 2-4-كمال و سعدي و شهر شيراز................ 34 2-5-سخني چند در مورد سعدي.................. 35
فصل سوم : مشتركات موسيقيايي(وزن و قافيه و رديف) در غزليّات سعدي و كمال خجندي -مشتركات موسيقيايي (وزن و قافيه و رديف) در غزليّات سعدي و كمال خجندي.................................. 38 3-1-وزن، قافيه و رديف مشترك................. 42 3-1-1--بحر رمل.............................. 43 3-1-2-بحر هزج............................... 54 3-1-3-بحر مضارع............................. 64 3-1-4-بحر مجتث.............................. 70 3-1-5-بحر رجز............................... 74 3-1-6-بحر خفيف.............................. 77 3-1-7--بحر منسرح ........................... 79 3-2-قافيههاي مشترك.......................... 81 3-3-رديفهاي مشترك........................... 89
عنوان صفحه
فصل چهارم: مشتركات ساختاري بررسي تركيبات و عبارات مشترك در غزلهاي سعدي و كمال خجندي................ 92 تركيبات و عبارات مشترك در غزلهاي سعدي و كمال خجندي 93 4-1-آوردن يك مصراع بدون تغيير يا با اندكي تغيير جزئي93 4-1-1- ما نيز يكي باشيم از جملهي قربانها.... 94 4-1-2- ديده از ديدار خوبان برگرفتن مشكل است. 94 4-1-3- روزهداران ماه نو بينند و ما ابروي دوست 94 4-1-4- همتي كان به تو مصروف بود قاصر نيست... 95 4-1-6-جان ندارد هر كه جانانيش نيست.......... 96 4-1-6- آفرين خداي بر جانت................... 96 4-1-7- خوش ميروي به نها، تنها فداي جانت..... 96 4-1-8- با رستم دستان بزند هر كه درافتاد..... 96 4-1-9- اگر چراغ بميرد صبا چه غم دارد........ 97 4-1-10- با كسي گوي كه در دست عناني دارد..... 97 4-1-11- طوطي شكر شكست كه صاحب كلام شد........ 97 4-1-12- شادي مكن كه با تو همين ماجرا رود.... 98 4-1-13- هر كسي در حرم عشق تو محرم نشود...... 98 4-1-14-آتشي هست كه دود از سر آن ميآيد....... 99 4-1-15 شكر از مصر و سعدي از شيراز........... 99 4-1-16-در پاي متاركت فشانم.................. 100 4-1-17- بر ديده ي روشنت نشانم............... 100 4-1-18- غوغا بود دو پادشه اندر ولايتي........ 101 4-1-19-ما بي تو به دل بر نزديم آب صبوري..... 101 4-4-20-چون سنگدلان دل ننهاديم به دوري........ 102 4-1-22- طوطي خموش به چو و گفتار ميكني....... 102 4-1-23-اينجا شكري هست كه چندين مگسانند...... 102 4-1-24- اگر مقابله بينم كه تير ميآيد........ 103 4-1-25- يار در خانه و ما گرد جهان گرديديم... 103 4-1-26- سالك راه و گزين همه حالم نشود....... 103 عنوان صفحه
4-1-27- مشنو اي دوست كه غير از تو مرا ياري هست 104 4-2--تركيبات و عبارات مشترك در غزلهاي هموزن. 105 4-2-1- اي كه گفتي........................... 105 4-2-2- دوش بي روي تو........................ 105 4-2-3- سلسبيل و كافور....................... 106 4-2-4- سوداي بيحاصل......................... 106 4-2-5- شمايل موزون، طبع موزون............... 106 4-2-6- قصه دراز كردن........................ 107 4-2-7- غمزهي جادوي دوست..................... 107 4-3- تركيبات و تعبيرات مشترك در غزلهاي غير هموزن107 4-3-1- آفت و تأخير.......................... 108 4-3-2- از من مپرس- از او بپرس............... 108 4-3-3- انگشتنمايي........................... 108 4-3-4- باز آ كه در فراق تو.................. 109 4-3-5- آتش تيز كردن......................... 109 4-3-6- به كنارافتادن........................ 109 4-3-7- پاي در گل بودن....................... 110 4-3-8- پاي در ديده نهادن.................... 110 4-3-9- پروانه صفت........................... 110 4-3-10- پنجه با ساعد سيمين افكندن........... 110 4-3-11- ترك جان گفتن........................ 111 4-3-12- جرم از طرف ماست..................... 111 4-3-13- چشم رضا............................. 111 4-3-14- حلقه در گوش بودن ................... 112 4-3-15- دل خون شدن.......................... 112 4-3-16- دلق مرقع............................ 112 4-3-17- عشقبازي آغاز نهادن ................. 112 4-3-18-عشق و توبه، آبگينه و سنگ............. 113 4-3-19- گو مباش............................. 113 4-3-20- دور بودن چشم بد از معشوق............ 113 عنوان صفحه
4-3-21- ساقيا باده بده...................... 113 4-3-22- شب را سحر نبودن..................... 114 4-3-23- گوي لطافت ربودن..................... 114 4-3-24- ملامتگوي بيحاصل...................... 114 4-3-25- مفلس و خيال گنح..................... 115 4-3-26- نه من و بس.......................... 115 4-4- عبارتهای عربی مشترک.............. .........115 4-4-1- اللّه اللّه........................... ..........115 4-4-2- المنته للْه........................ .......116 4-4-3- عفاك اللّه ........................ ........116 4-4-4- علي الخصوص........................ ..116 4-4-5-علي الصباح......................... ...117
فصل پنجم: مشتركات محتوايي در غزلهاي سعدي و كمال خنجدي 5-1- مشتركات محتوايي در غزلهاي سعدي و كمال خنجدي...119 5-1-1- از دوست به دشمن شكايت نبردن....... ...120 5-1-2- آزادي عاشق در بند معشوق بودن است . ...120 5-1-3- ازلي بودن عشق .................... ...121 5-1-4- آفت به همراه داشتن تأخير........... 122 5-1-5- با وجود يار از همه عالم فراغ داشتن. 122 5-1-6- بر كنار از بلا حال گرفتار بلا را نميداند ...1123 5-1-7- به پايان آمدن دفتر و باقي بودن حكايت123 5-1-8- بي پروايي عاشق.................... ...117 5-1-9- بي وفايي معشوق و وفاداري عاشق..... ..124 5-1-10- تبديل شدن خاك عاشق به سبو.......... 124 5-1-11- تسليم كامل در برابر معشوق......... ..125 5-1-12- تقدير گرايي....................... .125 5-1-13- جان افشاندن به پاي دوست .......... .127 5-1-14- جمال يار نشانهي صنع الهي است...... .127 5-1-15- چشم دوختن به تير معشوق ........... .128 عنوان صفحه
5-1-16- حاجت نبودن به شمع با وجود چهرهي يار128 5-1-17- حاجت مشاطه نيست روي دلارام را....... 129 5-1-18-حاصل جهان صحبت يار و در نظر بودن اوست129 5-1-19- حقير بودن دل به عنوان خانهي معشوق.. 130 5-1-20- حقير بودن جان به عنوان تحفهاي براي جانان130 5-1-21- خاموش نبودن بلبل در ايام گل........ 131 5-1-22- خجلت بردن گل از ديدن رخ يار........ 132 5-1-23- خجلت بردن ماه از ديدن روي يار...... 132 5-1-24- خراج بر خراب نوشتن................. 133 5-1-25- خيال يار پيوسته در نظر بودن........ 133 5-1-26- درد يار را درمان دانستن............ 134 5-1-27- دلربايي غمزه....................... 134 5-1-28- دوستان به جاي بوستان............... 135 5-1-29- ذره سان بودن عاشق در مقابل خورشيد معشوق136 5-1-30- رنج كشيدن و گنج يافتن.............. 137 5-1-31- رنگ رخساره خبر از حال درون ميدهد... 137 5-1-32- زلف و خال يار را دام و دانه پنداشتن138 5-1-33- زنده شدن مرده با آمدن يار ......... 138 5-1-34- ساختن تصاوير زيبا به وسيلهي وصفهاي متعدد ابروي يار .......................................... 139 5-1-35- شهد پنداشتن زهر از دست خوبان ...... 139 5-1-36- صبر از معشوق نداشتن................ 140 5-1-37- طاقت فراق نداشتن................... 141 5-1-38- غماز بودن اشك...................... 141 5-1-39- غنيمت شمردن وقت ................... 142 5-1-40- فايدهي بينايي ديدن يار است......... 143 5-1-41- فراواني اشك........................ 143 5-1-42- فتنهگري معشوق...................... 144 5-1-43- قدر روز وصال را دانستن............. 144 5-1-44- كشتهي عشق تاوان ندارد.............. 145 5-1-45- كشتهي عشق زندهي جاويد.............. 145 عنوان صفحه
5-1-46- گرفتاري دل عاشق در زلف معشوق....... 146 5-1-47- لازم بودن مال و زر براي وصال........ 146 5-1-48- مست رخ ساقي بودن به جاي مي......... 147 5-1-49- ملازمت و پيوستگي عاشق بر آستان معشوق تا وقت جان دادن...................................... 147 5-1-50- ناچيز بودن دهان معشوق ............. 148 5-1-51- نشنيدن پند به خاطر گوش دادن به نواي موسيقي 149 5-1-52- نصيحت نپذيرفتن..................... 149 5-1-53- نقش رخ يار خط مسخ بر خوبان چين كشد. 150 5-1-54- نظر بازي........................... 150 5-1-55- وارد شدن بخت با ورود يار .......... 153 5-1-56- يار و صحبت او برتر از بهشت بدين است154 5-2- اختلاف نظر در محتوا................... 154ُ
فصل ششم: مشتركات بديعي و بياني در غزليّات سعدي و كمال خجندي 6- مشتركات بديعي و بياني در غزليات سعدي و كمال خجندي160 6-1- صنايع بديع لفظي...................... 161 6-1-1-0جناس تام............................ 161 6-1-2-0تكرار .............................. 163 6-1-3-0موازنه و مماثله..................... 164 6-2-0صنايع بديع معنوي .................... 164 6-2-1-0تضاد................................ 164 6-2-2-0ايهام .............................. 166 6-2-3-مراعات النظير....................... 168 6-2-4-تجاهل العارف........................ 169 6-2-5-حسآميزي............................. 171 6-2-6- متناقض نمايي....................... 172 6-2-7- اغراق.............................. 173 6-2-8-تلميح............................... 174 6-3- صنايع بياني.......................... 175 6-3-1- تشبيه ............................. 175 عنوان صفحه
6-3-2- تشبيه مركب......................... 177 6-3-3- تشبيه مضمر......................... 177 6-3-4- تشبيه تفضيل........................ 178 6-3-5- اضافهي تشبيهي...................... 178 6-3-6- استعاره............................ 180 6-4-7- تمثيل.............................. 181 6-3-8- مجاز............................... 182 6-3-9- كنايه ............................. 184
فصل هفتم : نتيجه گيري نتيجهگيري................................. 187 پيشنهادها ................................ 190
منابع و مآخذ.............................. 191
فصل اوّل
مقدمه
يكي از مهمترين قالبهاي شعري در طول دورههاي پرمايهي ادب فارسي براي بيان مفاهيم غنايي و عرفاني قالب شعري غزل است.«غزل فارسي در اوايل سدهي چهارم هجري شكل گرفت؛ در ابتدا ساده و در وصف موضوعي تغزلي بود در قرن ششم دستخوش تطور شد اين دورهي رونق غزل و تبديل آن به مهمترين سياق شعر غنايي بود.» (عباديان، 1372: 77) با روي كار آمدن سلجوقيان در دههي سوم قرن پنجم و سقوط غزنويان، كم كم از رونق قصيده كاسته شد.«بيتوجهي شاهان سلجوقي در اوايل كار به شاعران (نسبت به دورهي غزنوي) باعث شد كه شاعران كم و بيش هم به غزل توجه كنند يعني به جاي مدح ممدوح به مدح معشوق و به جاي توصيف طبيعت به بيان عواطف و احساسات خود بپردازند.»(شميسا،1382: 210) غزل فارسي در قرن ششم و با ظهور سنايي غزنوي شكل و مسير مستقلي پيدا كرد. سنايي نخستين شاعري بود، که سرودن غزل را بهصورت جدّي آغاز كرد از اينرو غزلهاي او در سير تحول غزل فارسي نقشي پررنگ و بنيادين دارند و شاعران بزرگي چون عطّار و مولانا از پيروان شيوهي غزلسرايي او هستند.
1-1- نگاهي گذرا به سير غزل
همانگونه كه گفتيم سنايي نخستين كسي است، كه در قرن ششم سرايش غزل را بهطور جدّي آغاز كرد غزلهاي او دو مسير در سير تكامل غزل ايجاد كرد كه هر كدام سير جداگانهاي داشتند و بعد از او در قرن هفتم و هشتم به كمال رسيدند. غزليّات او كلاً دو نوع است يك دسته همان رنگ و بوي تغزل را دارد و همان است كه بعداً در سير تكاملي از طريق اشعار انوري و جمال و كمال و در سعدي به اوج خود ميرسد و دستهي ديگر اشعاري است اخلاقي يا به اصطلاح عارفانه كه بعد در سير تكاملي خود از طريق اشعار خاقاني و نظامي و عطّار در مولوي به اوج ميرسد. (شميسا، 1382: 211)
سير تكاملي غزل عاشقانه با ظهور شاعر شيرين سخن و بلندآوازه- سعدي شيرازي -به اوج كمال خود رسيد. در غزلهاي او عشق و دلدادگي به بهترين نحو نموده شده است و در آن دريايي از احساسات پاك و عشق ناب و ستايش زيبايي موج ميزند، دريايي كه از روحي لطيف، حساس و عاشق سرچشمه ميگيرد. هرچه هست عشق و ستايش جمال است. سخنانش را سهل و ممتنع گفتهاند چرا كه در عين سادگي تقليدناپذيرند. غزل سعدي نمونهي تمام عيار غزل فارسي است. غزل سعدي كيفيتهاي هنري اصيل و زندهاي دارد كه سير غزل در طي دويست و اندي سال بدان دست يافته بود. اين غزل خاص تركيب سادگي و رواني و يكدستي با پختگي و غناي انديشه است؛ احساس و عشقي كه در آن توصيف ميشود احساس و عشقي است كه با تار و پود خصيصههاي نوع انسان آميخته شده است. زيبايي توصيف شده در غزل سعدي، زيبايي آرماني است كه خصوصيت انساني فراگير دارد؛ اين عشق و زيبايي مبشر دوستي و آرمانخواهي انسان اجتماعي و در عين حال فرديّت يافتهي ايراني است. (عباديان، 1372: 81- 82)
سعدي مدرسهي بزرگي در غزلسرايي فارسي بنيان نهاد كه شاعران زيادي پس از وي شاگردان اين مدرسه شدند. شاعراني چون: مجد همگر، همام تبريزي، اميرخسرو دهلوي، خواجوي كرماني، كمالالدين خجندي و....از شاگردان اين مدرسه به شمار ميآيند. در ميان اين شاعران كمالالدين مسعود خجندي -شاعر و عارف بزرگ قرن هشتم- هنوز آنگونه كه شايسته است شناخته نشده است. گويي با وجود خورشيدهاي تاباني چون حافظ و سعدي منجمان آسمان شعر و ادب فارسي از شناخت ستارگان درخشاني همچون كمال در آسمان شعر و ادب قرنهاي هفتم و هشتم كه يكي از مهمترين و درخشانترين دورههاي شعر و ادب فارسي است، غافل ماندهاند و چهرههاي اين شاعران بزرگ در پشت ابرهاي كمتوجهي پنهان مانده است. اين شاعر غزلسرا در غزلهاي خود كه تعداد آن به هزار غزل ميرسد بيش از همه تحت تأثير سعدي است. «هيچ يک از شعراي گذشته در تکوين هنر غزلسرايي کمال خجندي مانند سعدي مؤثر نبودهاند. غزل کمال از جهات گوناگون با غزل سعدي پيوستگي راست، کارساز و شناختني دارد.» (مؤيد شيرازي ،1375: 267)
1-2- كيفيت غزل كمال خجندي
كمال در دايرهي سير غزل فارسي از جمله شاعران گروه تلفيق به شمار ميآيد. غزلهاي او آميزهاي از عشق و عرفان است. در غزل او تشبيهات و تصاوير زيبا، استعارههاي بديع، ايهامهاي پرجاذبه و تمثيلهاي جذابي وجود دارد و در عين حال زبانش ساده است و سادگي غزل سعدي را به ياد ميآورد بخصوص كه وي بيش از همه تحت تأثير سعدي است و گاه حتي عين عبارتهاي سعدي را در شعر خود به كار ميبرد. كمال دوامدهندهي سبك سهل و ممتنع است. سخنهاي شيرين، عبارتهاي ريخته، تعبيرهاي خلقي، الفاظ زيبا، كلمههاي متناسب، تشبيه و استعارههاي نادر، تجنيس و مبالغههاي دلفريب، ضربالمثل و مقال و تعبيرهاي شيرهدار مردمي را چنان ماهرانه به كار ميبرد كه شعر او را در نهايت نمكين و خوشآهنگ ميگرداند. (افصح زاده، 1375: 131)
افصحزاده همچنين لطف سخن، عمق معني، دقت در مضمون آفريني و خوشآهنگي را از خصوصيتهاي عمدهي شعر كمال برميشمرد. (همان، 85) سيد محمد حسيني در مقالهاي با عنوان «تلميح و ايهام در شعر كمال خجندي» ضمن اشاره به حجم بالاي غزلهاي كمال، محتوا و بار هنري اين غزلها را در مقايسه با غزلهاي سعدي، حافظ و مولانا چندان نغز و گرانبار نميداند امّا، معتقد است در ديوان كمال غزلهايي يافت ميشود، كه برخي از ابيات آنها بسيار زيبا و دلانگيز است. (حسيني،1377: 65)
1-3- اهميت و ضرورت تحقيق
از آنجا كه هركدام از شاعران و نويسندگان فارسيزبان بسان حلقههاي يك زنجير به شمار ميآيند و پژوهش روي آثار همهي آنها از لحاظ سبكشناسي، تاريخ ادبيات و تحول شعر فارسي ضروري مينمايد، نوآوري اين تحقيق از آن جهت است كه شعر شاعراني چون كمال خجندي را بايد در مقايسه با شاعران ديگر خصوصاً شاعري چون سعدي كه در اوج قلّهي رفيع ادب فارسي قرار دارد، سنجيد تا جايگاه شاعري و ارزشمندي شعر او تبيين و تعيين گردد.
1-4- اهداف تحقيق
- بررسي ميزان تأثيرپذيري كمال از سعدي - بررسي مضامين وام گرفتهي كمال از سعدي - بررسي جايگاه شعري كمال خجندي در ميان شاعران غزلسراي ديگر - بررسي شيوههاي تأثيرپذيري كمال از سعدي
1-5- پيشينهي تحقيق
تحقيقاتي كه تاكنون در حوزهي اشعار اين دو شاعر صورت گرفته بهطور كامل با موضوع اين پاياننامه مطابقت ندارد در تحقيقاتي كه پيش از اين در زمينهي اين موضوع انجام پذيرفته و شرح آنها ذكر خواهد شد به بررسي شعر يكي از شاعران مورد بحث و يا مقايسهي شعر آن شاعر با شعر شاعران ديگر پرداخته شده است و يا تحقيقاتي بهصورت مختصر انجام شده و گسترش و شرح بيشتري را ميطلبد كه خلاصهاي از آنها آورده شده است. - بهرامي، جواد، (1391). «بررسي صنايع معنوي بديع در غزلهاي كمال خجندي» در اين پاياننامه آرايههاي معنوي بديع از قبيل تشبيه، تناسب، ايهام، ترتيب كلام و تحليل و توجيه و خاتمه در ديوان کمال خجندي مورد بررسي قرار گرفته است و براي هر كدام از اين آرايهها نمونههاي زيبايي از اشعار كمال خجندي بيان گرديده است. - جواهري، حسين. (1373). «شرح لغات و تركيبات ديوان كمال خجندي» در اين پاياننامه نويسنده به شرح لغات و تركيبات دشوار غزليّات كمال خجندي پرداخته است و هدف اين پاياننامه آسان تمودن درك مفاهيم دشوار غزليّات اين شاعر به وسيلهي شرح لغات و اصلاحات بوده است. زماني، مرضيه، (1390). «بررسي تطبيقي صد غزل سعدي شيرازي با صد غزل خواجوي كرماني» هدف اين پاياننامه بررسي مشابهات موجود ميان صد غزل سعدي و صد غزل خواجوي كرماني بوده است.و در طي آن ميزان تأثيرپذيري غزل خواجو از غزل سعدي مشخص گرديده است. -. صدرينيا، باقر، (1378). «سيماي كمال در آينهي تذكرهها» در اين مقاله نويسنده به تحليل نظريههاي مختلف تذکرهنويسان در مورد زندگاني و احوال کمال پرداخته و سعي کرده صحيحترين نظرها را به وسيلهي استدلالهاي قوي شناسايي کند و نشان دهد.. - معدنكن، معصومه، (1376). «ويژگيهاي ممتاز شعر كمال خجندي»
فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف. جهت آشنایی و اطلاع یافتن از فایل های جدید فایل روب در کانال تلگرامی به آدرس لینک زیر عضو شوید.
|
پایان نامه ارشد انتخاب ترکیب سبد تسهیلات اعطایی براي موسسات مالی با استفاده از تکنیک هاي بهینه سازيچکیده مقدمه
فرمت پایان نامه pdf تعداد صفحات 115
فهرست مطالب
فایل روب، ارائه دهنده ی فایل های کاربردی در زمینه های مختلف. جهت آشنایی و اطلاع یافتن از فایل های جدید فایل روب در کانال تلگرامی به آدرس لینک زیر عضو شوید.
|